مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: یکی از سالم‌ترین خون‌های اهدایی در سرتاسر دنیا براساس تست‌هایی که روی پلاسماهایی را که برای قرارداد تولید دارو به اروپا فرستاده می‌شود، مربوط به ایران است.
کد خبر: ۹۸۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱ 02 August 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس پژمان صالحی‌فر اظهار داشت: از نهم تا پایان هفته به عنوان هفته ملی اهدای خون نامگذاری شده که برنامه‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی برای اهدای خون در استان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور و در دنیا هر روز، روز ملی خون است چون بیماران بسیاری در مراکز درمانی حیات و زندگی آن به خون و یا پلاکت وابسته است و با وجود ویروس کرونا و بحران‌های دیگر نیاز آن‌ها کم‌تر نمی‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: فرآورده‌های خونی تاریخ انقضا کوتاهی دارند، بنابراین امکان ذخیره‌سازی وجود ندارد و در ایام بحران‌های کرونا نیاز مراکز درمانی بیشتر هم می‌شود به طوریکه در سه ماه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته حدود ۱۸ درصد درخواست‌ها از طریق مراکز درمانی بیشتر شده است.

*مراکز ثابت انتقال خون کنگاور و اسلام آبادغرب امسال راه‌اندازی می‌شود

وی با بیان اینکه نیاز به خون همیشگی است و باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد، گفت: در استان کرمانشاه به جزء مرکز استان، مرکز خونگیری ثابت نداریم که یک‌سری مقدمات انجام شده در نیمه دوم سال شاهد راه‌اندازی کامل مرکز انتقال خون در کنگاور و اسلام‌آباد غرب باشیم.

صالحی‌فرد خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی هم در راستای راه‌اندازی مراکز موقتی برای شهرستان‌های جوانرود، سرپل‌ذهاب و سنقرو کلیایی به شرط همکاری مسؤولان شهرستان‌ها داریم و علاوه بر آن هر هفته در روز چهارشنبه نیز تیم سیار خونگیری در شهرستان قصرشیرین مستقر می‌شود.

وی با اشاره به رعایت تمامی تمهیدات بهداشتی و پروتکل‌ها، گفت: از نظر علمی ویروس کرونا از راه خون منتقل نمی‌شود و از طرفی خون دادن بر خلاف تصور بعضی‌ها سبب ضعف سیستم ایمنی نمی‌شود.

صالحی‌فرد یادآور شد: یکی از سالم‌ترین خون‌های اهدایی در سرتاسر دنیا براساس تست‌هایی که روی پلاسماهایی را که برای قرارداد تولید دارو به اروپا فرستاده می‌شود، مربوط به ایران است. چون آن‌ها هم تست‌هایی را روی پلاسماهای ارسالی ما انجام می‌دهند و درصدهای که از سطح سلامت خون‌ها گزارش می‌دهند به نسبت درصدهای که ما گزارش می‌کنیم تقریبا برابری می‌کند.

صالحی‌فرد خاطرنشان کرد: چندین تیم سیر به مناسبت روز ملی اهدای خون در این هفته از ساعت ۷ و نیم تا ۱۹ و نیم برای خونگیری از پرسنل در خدمت ادارات و ارگان‌های مختلف هستند همچنین در این هفته از تعدادی افراد که ۴۷ بار اهدای خون داشته و جوانترین، پیرترین اهدا کننده و گروه خونی‌های خاص تجلیل می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار