رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس از پایان یک فصل دیگر از مطالعات مردم شناسی در شهرستان طبس خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵ 01 August 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد عرب صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مردم‌شناسی دانش شناخت فرهنگ است و به این دلیل نگاه مردم شناختی را می‌توان پیش از شکل‌گیری نهاد‌های علمی و دانشگاهی نیز مشاهده کرد.

وی با اشاره به پایان مطالعات مردم‌شناسی شهر دیهوک و روستا‌های اصفهک و نایبند در شهرستان طبس افزود: طبس یک شهرستان وسیع با آبادی‌های زیادی است که در گستره وسیعی به مساحت بیش از ۵۷ هزار کیلومتر مربع قرار دارد.

به گفته وی آب و هوای آن گرم و خشک است و بیشتر آبادی‌های آن در دشت واقع شده و گاهی در همین گستره آب و هوایی گرم و خشک به روستا‌هایی بر می‌خوریم که آب و هوایی سردسیری دارد و با آب و هوای کلی شهرستان متفاوت است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس خاطرنشان کرد: رشته کوه شتری که در شرق شهرستان واقع شده است منبع آبی بسیار خوب و مهمترین نعمتی است که خداوند به مردم طبس داده است این رشته کوه علاوه بر منابع آب، روستا‌های ییلاقی و آبادی‌های زیادی را که در خود جای داده است.

عرب عنوان کرد: این روستا‌ها علاوه بر تامین بخشی از نیاز‌های کشاورزی و دامی شهرستان، یکی از مهمترین نقاط گردشگری طبس  نیز به حساب می‌آیند.

به گفته وی مطالعات مردم شناسی شامل  محیط طبیعی، پوشش گیاهی و جانوری، منابع آب و معدنی، وضعیت اجتماعی و گروه‌های انسانی، بنا‌های تاریخی و طبیعی، آداب و رسوم، بازی‌های بومی و محلی، محصولات کشاورزی و دامی، راه‌های ارتباطی و سیستم حمل و نقل، تولیدات و محصولات صنایع دستی و غیره، زبان و گویش، پوشاک، معماری و سبک ساخت و سازها، خواراک، ادبیات شفاهی و ... در مدت حدود ۳ ماه از محل اعتبارات استانی حوزه پژوهشی شهرستان انجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس با بیان اینکه مردم‌شناسی یکی از رشته‌های علوم اجتماعی است که رویکرد ویژه‌ای به موضوع فرهنگ و مطالعات فرهنگی دارد، گفت: تحولات اجتماعات امروزی تحت تاثیر تغییرات فرهنگی و ابعاد مختلف آن است و در واقع فرهنگ را می‌توان از اساسی‌ترین و مرکزی‌ترین مفاهیم در مردم‌شناسی دانست.  

به گفته وی مردم شناسی با پذیرش این اصل که فرهنگ در ساختارهای اجتماعی نقش موثر و تعیین کننده‌ای دارد، به مطالعه فرهنگ در جوامع مختلف پرداخته و همواره کوشیده تا با مطالعه سیر تحول فرهنگ، علل تغییرات فرهنگی را بیابد تا کارگزاران متناسب با آن برنامه‌های مورد نیاز را فراهم آورند.

عرب متذکر شد: مردم شناسی به زندگی اجتماعی و حیات فکری و فرهنگ بشر با توجه به سیر تاریخی و مناسبات طبیعی و اجتماعی می‌نگرد و ویژگی‌های جسمانی و زندگی فکری و فرهنگی انسان‌های نخستین و جوامع ابتدایی را بررسی می‌کند.  

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس یادآور شد: این علم آینه تمام نمای جامعه معاصر است و می‌تواند علت به وجود آمدن سازمان‌ها و بنیان‌های کهن فرهنگی جامعه بشری را که برخی در جوامع معاصر رایج و برخی دیگر متروک شده‌اند، کشف کند.   

وی بیان کرد: مطالعات مردم‌شناسی تعدادی از روستا‌های شهرستان هنوز انجام نشده که در سال آینده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

عرب خاطرنشان کرد: پژوهش در زندگی و آداب و رسوم و فرهنگ طبس نیازمند زمان بسیار طولانی است که بتوان از تمام رموز و آداب و رسوم مردم آگاه شد. زیادی آبادی‌ها و تفاوت‌های متعدد فرهنگی در گستره وسیع شهرستان که فاصله دو آبادی  آن از شمال تا جنوب  حدود ۵۰۰ کیلومتر  است کاری زمان بر و طاقت‌فرسا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار