معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: مصرف آب کشاورزی در این استان پنج درصد از مصرف میانگین کشوری بیشتر بوده و برای جلوگیری از آن اصلاح الگوی کشت الزامی است.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶ 23 December 2023

به گزارش تابناک اردبیل، حمید فضائلی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعادل منابع و مصارف آب در بخش کشاورزی استان اردبیل در سال‌های اخیر به علت بالا رفتن میزان مصرف و کاهش بارش و ذخایر آبی به هم خورده است و بر اساس سند مدیریت منابع آب استان اردبیل، اولویت نخست تامین آب کشاورزی، تامین آب برای کشت پاییزه و کشت اول است و برای کشت دوم به خصوص در شمال استان منابع آبی کافی وجود ندارد.

وی افزود: امسال به دلیل کمبود بارش و کاهش آورد رودخانه‌ها و سد‌ها جلوی کشت دوم در برخی از مناطق استان به‌ویژه منطقه مغان گرفته شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی و تداوم خشکسالی و به منظور جلوگیری از تشدید تنش آبی در استان به استناد مصوبات شورای مدیریت منابع آب استان، شورای حفاظت از منابع، مجاری و تاسیسات آبی مغان و کارگروه آب، خاک، کشاورزی و منابع طبیعی هر گونه کشت دوم در منطقه مغان و کشت برنج در منطقه مشکین‌شهر ممنوع شد.

فضائلی اذعان کرد: سه طرح مشترک آب و جهاد در راستای سازگاری با کم آبی و حفاظت از منابع آب در استان اجرا خواهد شد که در راستای سازگاری با کم‌آبی و حفاظت از منابع آب سه طرح مشترک شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی با عناوین تشکیل تشکل‌های آب بران، تحویل حجمی آب و پیاده سازی الگوی کشت بهینه در استان اجرا ابزارک آب کشاورزی در استان اردبیل پنج درصد بیشتر از میانگین کشوری مصرف می‌شود.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار