رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سطح زیر کشت اراضی کشاورزی اردبیل ۷۸۰ هزار هکتار است و سالانه بیش از ۴ میلیون تُن انواع محصولات زراعی و باغی و آبزی در این استان تولید می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸ 08 January 2024

به گزارش تابناک اردبیل، نوبخت اژدری ظهر امروز در جلسه قرارگاه امنیت غذایی که با حضور حمید اورعی، مشاور وزیرجهاد کشاورزی در سالن جلسات جهاد کشاورزی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: راهکارهای دستیابی به امنیت غذایی اصلاح الگوی کشت، خرید تضمینی محصولات راهبردی، اجرای کشت قراردادی، طرح جهش تولید دیم‌زارها، دانش‌بنیان‌سازی کشاورزی، رفع تداخلات و یکپارچه‌سازی برای صدور اسناد اراضی کشاورزی است.

وی افزود: اگر به دنبال امنیت غذایی هستیم می‌بایست تمامی سعی و اهتمام خود را به محصولات کشاورزی ارگانیک معطوف کنیم و سلامت جسمی مصرف‌کنندگان را نیز یکی از راهکارهای دستیابی به امنیت غذایی بدانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مسائل مهم در جوامع امروزی است، عنوان کرد: امنیت غذایی به معنای تضمین دسترسی همه افراد به غذاهای سالم، با کیفیت و قابل اطمینان است.

 

فرمانده قرارگاه امنیت غذایی استان اردبیل در ادامه سخنان خود با اشاره به قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان به عنوان قطب کشاورزی کشور افزود: سطح زیر کشت اراضی کشاورزی اردبیل ۷۸۰ هزار هکتار است که از این میزان ۲۲۵ هزار هکتار به صورت آبی، ۵۱۵ هزار هکتار به صورت دیم و ۴۰ هزار هکتار را نیز باغات به خود اختصاص می‌دهند.

وی تصریح کرد: سالانه در استان اردبیل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن انواع محصولات زراعی و ۴۰۰ هزار تُن انواع محصولات باغی تولید می‌شود.

وجود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان اردبیل

اژدری ادامه داد: تعداد دام‌های سبک و سنگین در استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس است که سالانه ۲۴۵ هزار تُن شیر خام و ۱۸ هزار تُن گوشت قرمز و ۵۰ هزار تُن گوشت سفید تولید می‌شود و تعداد ۷۰۰ واحد دامداری صنعتی در این استان فعال است. 

فرمانده قرارگاه امنیت غذایی استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر در استان ۵۳۴ واحد مرغداری فعال هستند که ۱۲ میلیون قطعه ظرفیت دارند و سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون جوجه یک‌روزه و همچنین ۶ هزار و ۵۰۰ تُن تخم مرغ خوراکی در این استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود. مجموع کل تولیدات دام این استان۳۳۷ هزار تُن است که همین ویژگی، این استان رابه  قطب کشاورزی و دامپروری کشور تبدیل کرده است.

تولید سالانه بیش از ۱۱ هزار تُن محصولات آبزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص وضعیت شیلات در استان نیز افزود: در حال حاضر تعداد ۵۰۰ واحد استخر پرورش ماهی در استان فعال هستند که سالانه۱۱ هزار و ۵۰۰ تُن تولید دارند و سالانه بیش از ۴ میلیون تُن انواع محصولات زراعی و باغی و آبزی در این استان تولید می‌شود.  



قرارگاه امنیت غذایی نقش کلیدی در تولید محصولات استراتژیک دارد

حمید اورعی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: بعد از حذف ارز ترجیحی، قرارگاه امنیت غذایی نقش کلیدی و اساسی در سطح کشور به منظور خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک و اساسی دارد و بررسی‌ها و مقایسه عملکرد استان‌های کشور نشان می‌دهد که استان اردبیل در تحقق اهداف قرارگاه امنیت غذایی بسیار موفق و کارآمد عمل کرده است.

وی افزود: یکی از وظایف کلیدی و اساسی قرارگاه امنیت غذایی اندیشه‌ورزی و هم‌فکری است؛ موتور پیش‌ران امنیت غذایی روحیه جهادی مسوولان و دست‌اندرکاران تولید است و می‌بایست رویکرد ما استفاده از هم‌فکری و نقطه نظرات تمامی همکاران در تحقق اهداف تامین امنیت غذایی باشد.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار