طوبی کاظمی در سمینار «تازه‌های درمان و پیشگیری حوادث ترومبو آمبولیک وریدی» که در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در استان را شامل می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳ 29 October 2015

به گزارش مهر وی بابیان اینکه ۳۰ درصد مرگ‌ومیر در استان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است، بیان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، سوانح و حوادث و سرطان‌ها به ترتیب سه عامل مهم مرگ‌ومیر استان را شامل می‌شوند.
سکته‌های قلبی در خراسان جنوبی همچنان در حال افزایش است
رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان داشت: همچنان سکته‌های قلبی در خراسان جنوبی در حال افزایش است اما خوشبختانه در حال حاضر امکانات زدن بالون در مرحله اولیه در بیمارستان راداریم.
کاظمی، سکته قلبی، سکته مغزی و آمبولی ریه را به ترتیب شایع‌ترین حوادث عروقی منجر به مرگ عنوان کرد و گفت: در بیماری آمبولی ریه، خون در سیاهرگ‌های پا یا دست لخته شده و به سمت قلب حرکت کرده و وارد ریه می‌شود که این سبب تنگی نفس شدید و درنهایت مرگ می‌شود.
وی ادامه داد: نکته مهم این است که آمبولی ریه قابل‌پیشگیری‌ترین عامل مرگ در بیمارستان است یعنی اگر به‌موقع از این بیماری پیشگیری شود می‌توانیم از بسیاری مرگ‌ها جلوگیری کنیم.
متخصص قلب و عروق به بیشترین گروه‌هایی که در معرض خطر این بیماری هستند اشاره کرد و افزود: افرادی که کم‌تحرکی و استراحت مطلق بیشتر از سه روز دارند ازجمله بیمارانی که به دلیل سکته قلبی، مغزی یا شکستگی بستری هستند باید احتمال تشکیل لخته در پا را بدهند.
کاظمی توصیه کرد: هر فردی که به هر علتی کم‌تحرک شده و نمی‌تواند راه برود یا کسی که عمل جراحی‌شده باید به دنبال این باشند که داروهای پیشگیری را مصرف کند.
آمبولی ریه یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ خانم‌های باردار
وی همچنین یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ خانم‌های باردار را بیماری آمبولی ریه دانست و گفت:  خانم‌های باردار اگر دچار تورم در پا و تنگی نفس شدند باید به پزشک مراجعه تا با تشخیص به‌موقع بیماری درمان شود.
 رئیس مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: قرص‌های ضدبارداری که خانم‌ها در سفرهای زیارتی مصرف می‌کنند موارد زیادی از آمبولی ریه و حتی مرگ را سبب شده است.
کاظمی بابیان اینکه مواد مخدر و سیگار دو فاکتور خطر دیگری بودند که در خراسان جنوبی مشاهده‌شده‌اند، بیان داشت: در مطالعات ما دومین عامل خطر برای بیماری آمبولی ریه مواد مخدر بود.
به گفته وی حدود ۱۰ درصد از کل مرگ‌های بیمارستانی به‌نوعی به آمبولی ریوی در ارتباط هستند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این سمینار اظهار کرد: آمبولی ریه درواقع لخته‌ای است که در سیستم وریدی تشکیل می‌شود و می‌تواند عارضه‌های متعددی شود.
آمبولی ریه با راه‌های ساده قابل‌پیشگیری است
هما فال سلیمان بابیان اینکه در این سمینار راه‌های تشخیص و درمان این بیماری بررسی می‌شود، بیان کرد: این بیماری بعد از سکته مغزی و قلبی سه عامل بیماری مهم مرگ‌ومیر را شامل می‌شود.
وی عنوان داشت: همه بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، کسانی که به‌طور طولانی‌مدت استراحت دارند و خانم‌های باردار درخطر این بیماری هستند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه پیشگیری از بیماری بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد اما خیلی مواقع نادیده گرفته می‌شود، بیان کرد: این بیماری از راه‌های خیلی ساده ازجمله ماساژ اندام، استفاده از وسیله‌هایی که به‌صورت متناوب سبب حرکت وریدها شود، داروهایی خوراکی و وریدی قابل‌پیشگیری است.

لینک مطلب


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار