کم‌تحرکی، صرف وقت با رایانه و مصرف مواد غذایی آماده و سرخ‌کردنی جزیی از زندگی امروز شده است که به دنبال آن بیماری‌های قلبی‌ عروقی، سرطان و کبد چرب سوغات این نوع زندگی کردن است اما باید بدانیم نسخه جادویی برای درمان چاقی وجود ندارد.
کد خبر: ۲۲۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ 30 April 2016

 به گزارش تابناک مازندران،لاغری موضوعی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه افراد به‌ویژه خانم‌ها قرار گرفته به‌طوری‌که برای برخی افراد این موضوع تبدیل به رویا شده و دغدغه همیشگی آنان است.

اهمیت این موضوع در آن حد است که در سال‌های اخیر انواع قرص‌ها، شربت‌ها، کمربندها و ژل‌ها وارد بازار شده البته در کنار این مسائل همچنان خانم‌ها تابع رژیم‌های سخت هستند غافل از اینکه نمی‌دانند این موضوع چه عوارض خطرناکی را برای آنان به دنبال دارد.

البته همواره افراد سودجو در کمین هستند در حال حاضر برخی با استفاده از طب گیاهی و تبلیغات خوش آب و رنگ افراد بسیاری را به سمت خود جلب کرده و به‌ویژه عرقیاتی ازجمله زیره و شوید را به افراد توصیه کرده و وعده‌های دروغین می‌دهند در حالی‌که مصرف این عرقیات زمانی می‌تواند اثرگذار شود که در کنار رژیم غذایی و ورزش باشد.

با توجه به اهمیت موضوع لاغری در افراد شاهد این هستیم که وعده‌های لاغری یک‌ شبه از سوی برخی متخصصان تغذیه داده شده که این موضوع محال است ولی برخی از روی ناآگاهی این موضوع را می‌پذیرند و تنها سلامتی خود را به مخاطره می‌اندازند.

*عوارض نداشتن آگاهی در مورد کاهش وزن

مشاور تغذیه و رژیم‌شناس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره با بیان اینکه نداشتن آگاهی کافی مردم در مورد تغذیه و انتخاب یک روش نامناسب برای کاهش وزن عوارض جدی به دنبال دارد، گفت: افراد چاق به‌دلیل نگرانی می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هر طریقی شده وزن خود را کاهش دهند و روش‌های مختلفی برای درمان چاقی ارائه می‌شود و بیشتر آنها غیرعملی بوده و توسط افراد و گروه‌های بدون صلاحیت با تبلیغات وسیع و گول‌زننده اعمال می‌شوند.

احمد ربیعی اظهار کرد: نداشتن آگاهی و نگرانی افراد چاق موجب می‌شود که جذب این‌گونه تبلیغات شده و به آن مراکز مراجعه کنند.

مشاور تغذیه و رژیم‌شناس تصریح کرد: استفاده از روش‌های غیرعلمی و غیرمجاز برای کم کردن وزن خود تبعات و پیامدهای خطرناکی برای افراد چاق در پی داشته و بر مشکلات نخست آنها (چاقی) می‌افزاید.

ربیعی اضافه کرد: در واقع به جرأت می‌توان گفت تلاش افراد چاق در مراجعه به این مراکز و روش‌های این‌چنینی کاملاً بی‌نتیجه می‌ماند.

وی اظهار کرد: تبلیغات اغراق‌آمیزی ازجمله جدیدترین روش‌های لاغری، بدون رژیم و ورزش 20 کیلو در ماه، لاغری و چاقی تضمینی 10 کیلو در یک جلسه بدون برگشت، روش‌های لاغری برای نخستین‌بار و آخرین روش‌های لاغری هر یک ساعت یک کیلو کاهش وزن، بد نیست بدانید برای اینکه یک کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید باید 23 ساعت پیاده‌روی کنیم، حالا باید دید چگونه در عرض یک ساعت یک کیلوگرم می‌توان وزن کم کرد.

مشاور تغذیه و رژیم‌شناس با تأکید بر اینکه بی‌تردید ارتقای دانش و آگاهی عمومی در سطح جامعه یکی از روش‌های مبارزه با ترویج چنین شیوه‌های غیرمجاز و خطرناکی است، خاطرنشان کرد: این مهم از جمله وظایف رسانه‌های جمعی و متخصصان آگاه علوم تغذیه و رژیم‌درمانی است.

ربیعی با هشدار به رژیم‌گیرندگان با پرهیز غذایی شدید، سخت، گرسنگی‌های پیوسته و افرادی که به‌دلیل بی‌اشتهایی عصبی از غذا خوردن امتناع می‌ورزند، یادآور شد: عوارض غیرمرگبار گرسنگی‌ها شامل کاهش وزن، تهوع، ضعف، نقرس، کم‌هوشی، افسردگی و حساسیت عصبی، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، دردهای شکمی، سنگ کلیه(اوره)، ریزش مو، سردرد، افت فشار خون و ضعف، قطع عادت ماهانه و کاهش میل جنسی و عوارض مرگبار گرسنگی شامل بی‌نظمی‌های بطنی، نارسایی کلیوی اسید و زلاکتیک، عفونت‌ها(ذات‌الریه)، انسداد روده کوچک و نارسایی عضوی است.

*اشاره‌ای به انواع روش‌های لاغری و تاثیر آن

وی با بیان اینکه درمان دارویی از طریق کاهش جذب چربی، ادرارآوری و ضداشتهایی عمل می‌کند، افزود: روش دیگر مکمل‌های غذایی بوده که از طریق کاهش جذب چربی غذا، افزایش سوخت‌سازی و متابولیسم عمل کرده که بهتر است با متخصص تغذیه مشورت شود. 

این مشاور تغذیه و رژیم‌شناس ادامه داد: محلول‌های لاغری ازجمله ژل، کرم و صابون از طریق تعرق آب بدن در قسمت‌های مورد استفاده عمل می‌کند.

ربیعی با اشاره به اینکه سونا از طریق از دست دادن آب بدن و تعرق عمل می‌کند، یادآور شد: همچنین استفاده از شکم‌بندهای لاغری و پلاستیکی موجب از بین رفتن و تعرق آب بین سلولی چربی‌های شکم می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین تشک‌های برقی از طریق کاهش آب بدن و دستگاه الکتریکی از طریق انقباض عضلانی ناحیه عمل کرده که خسته‌کننده بوده و دائمی نیست.

مشاور تغذیه و رژیم‌شناس اظهار کرد: طب سوزنی از دیگر روش‌های لاغری بوده که از طریق کاهندگی اشتها عمل کرده که البته این روش نیز همیشگی و بادوام نیست.

ربیعی با اعلام اینکه ماساژ تنها با از بین بردن سلولیت (تجمع چربی) می‌تواند موثر شود، افزود: این روش در کاهش وزن بدن تاثیری ندارد و با صاف کردن سطح چربی‌های موضعی عمل می‌کند.

وی در مورد روش آب درمانی، گفت: این شیوه مشکل‌ساز بوده و اختلالات گوارشی ایجاد کرده که افزایش حس غذا خوردن بعد از دوران آب درمانی شدیدتر می‌شود.

مشاور تغذیه و رژیم‌شناس با بیان اینکه کاهش وزن از طریق ورزش برای عموم مشکل است، افزود: چراکه برای کاهش یک کیلوگرم وزن، باید 23 ساعت پیاده‌روی شود.

ربیعی با اعلام اینکه رژیم‌هایی غذایی از جمله باشگاهی و مجله‌ها که به شکل‌های غیرصحیح و غیرعلمی در مورد افراد اجرا می‌شود، غلط است، اظهار کرد: همچنین استفاده از چسب‌های لاغری با توجه به ترکیب اجزا براساس کاهش اشتها و افزایش سوخت‌سازی عمل کرده که معجزه نمی‌کند.

وی در مورد مصرف سرکه سیب برای لاغری، گفت: آن‌گونه که تبلیغات می‌شود ماده موثری که در کاهش وزن نقش داشته باشد را ندارد.

مشاور تغذیه و رژیم‌شناس اضافه کرد: همچنین مصرف شربت‌های لاغری با توجه به اینکه براساس افزایش سوخت‌سازی، کاهش اشتها و حاوی برخی از ریزمغذی‌ها هستند هیچ معجزه‌ای نمی‌کند.

ربیعی تصریح کرد: لاغری از طریق رژیم غذایی مناسب و صحیح، ورزش و تحرک مناسب، استفاده صحیح و اصولی از مکمل‌های غذایی با توجه به شرایط فرد آن هم زیرنظر متخصص تغذیه، رژیم‌درمانی و رژیم‌شناسان رسمی انجام شود که این روش بهترین و اصولی‌ترین روش کاهش وزن است.

وی در پایان گفت: تنها در مراکز رژیم‌شناسان تغذیه در رابطه با یک روند موفقیت‌آمیز کاهش وزن سالم صد در صد به شما کمک می‌کنند.

*نبود امکان کاهش وزن در فاصله زمانی کوتاه

مدیر نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره گفت: در بحث لاغری و چاقی باید به این موضوع توجه شود که کالری اضافه دریافت شود و سوخت‌وساز نداشته باشیم به‌طورحتم تبدیل به چربی شده و چاقی را به دنبال دارد.

حسن مکرمی‌رستمی درباره وعده لاغری یک‌شبه، گفت: در علم مواد غذایی در فاصله زمانی کوتاه امکان کاهش وزن وجود ندارد بلکه این موضوع روندی تعریف شده است.

*نبود نسخه جادویی برای درمان چاقی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره اظهار کرد: در حال حاضر کم‌تحرکی، صرف وقت با رایانه و تلفن همراه و مصرف مواد غذایی آماده، پرنمک، پرکالری و سرخ‌کردنی جزیی از زندگی ما و فرزندان ما شده است.

محسن اعرابی بیان کرد: چاقی و اضافه وزن موجب کلکسیونی از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی‌ عروقی، سرطان و کبد چرب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وعده‌های لاغری دروغ است، گفت: نسخه جادویی برای لاغری نداریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه مهم‌ترین موضوع در بحث لاغری غذا خوردن است، تصریح کرد: باید از پرخوری و مصرف غذاهای چرب، شور و به‌ویژه فست‌فود پرهیز شود.

اعرابی یادآور شد: برخی افراد پرخوری می‌کنند و تصورشان بر این است که با مراجعه به متخصص تغذیه مشکل حل می‌شود در صورتی‌ که باید در مصرف مواد غذایی محدود شوند.

*تاثیر ناچیز داروهای گیاهی بر درمان چاقی

کارشناس ارشد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد تاثیر طب گیاهی بر درمان چاقی اظهار کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که برخی از نقطه ضعف افراد استفاده می‌کنند و با تبلیغات داروهای مختلف را ساخته و با عنوان گیاهی به فروش می‌رسانند.

حمیدرضا شیرآشتیانی بیان کرد:  بسیاری از افراد در خوردن خود را محدود نمی‌کنند و به سمت داروهای گیاهی می‌روند و تصورشان بر این است این داروها معجزه می‌کند ولی تاثیر آن بسیار کم و ناچیز است.

افراد باید بدانند داروهای گیاهی در کنار رژیم غذایی درست و ورزش می‌تواند تاثیرگذار باشد در غیر این صورت تاثیر چندانی ندارد.

*حضور کارشناسان تغذیه در 33 بیمارستان دولتی مازندران

مسئول تغذیه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره نظارت بر مراکز مشاوره تغذیه  اظهار کرد: کارشناسان تغذیه در 33 بیمارستان دولتی، هفت بیمارستان خصوصی و پنج بیمارستان تأمین اجتماعی حضور دارند و بر تغذیه و رژیم غذایی بیماران بستری و سرپایی و همچنین بر تهیه و طبخ غذا نظارت می‌کنند.

فیروز امینی با اشاره به وجود 70 دفتر مشاور تغذیه و رژیم درمانی در مازندران، گفت: از این تعداد 16 دفتر مشاوره در ساری فعال بوده و بقیه در سایر شهرهای دیگر استان فعال است.

وی بیان کرد: همکاران تغذیه ابتدا از افراد مشاوره گرفته و سپس برنامه غذایی براساس فعالیت، نوع بیماری و عادت غذایی تعریف می‌کنند که البته کودکان زیر 15 سال، مادران باردار و شیرده و سالمندان رژیم غذایی خاصی دارند.

مسئول تغذیه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: همچنین برای درمان بیماری‌های هورمونی، عصبی، بیماران مبتلا به تیروئید و سایر که کاهش وزن به کندی انجام می‌شود از یک‌سری مکمل‌های مجاز که براساس استانداردها از سوی وزارت بهداشت تعریف شده، تجویز می‌شود.

امینی با اعلام اینکه تخلفات در حوزه مراکز مشاوره بسیار کم اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: در صورت مشاهده با این موارد تذکر و اخطار و سپس نسبت به جمع‌آوری اقدام می‌شود، مداخله در بحث تغذیه بسیار است و افراد بسیاری در باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها و همچنین برخی پزشکان در این بحث مداخله می‌کنند.

وی افزود: بیشتر دخالت‌ها در بحث تغذیه با وعده‌های کذایی و تبلیغات بسیار تنها برای سوءاستفاده و تجارت است که به هیچ وجه توجیه ندارد.

مسئول تغذیه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: همچنین برخی نرم‌افزارهای کامپیوتری که با دریافت قد و وزن افراد برنامه غذایی می‌دهد که برای همه افراد یکسان بوده و عمدتاً شامل موادغذایی است که افراد توان خرید آن را ندارند، برگشت‌پذیر هستند و برای افراد توصیه نمی‌شود.

امینی در پایان با تأکید بر اینکه افراد برای دریافت برنامه غذایی حتماً به مشاوران تغذیه مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: برخی افراد بدون داشتن تخصصی در بحث تغذیه دخالت می‌کنند که رعایت آن تنها عوارض گوارشی، عصبی و هورمونی را به دنبال دارد.

با توجه به اینکه چاقی عوارض و بیماری‌های بسیاری به همراه دارد لازم است افراد با رعایت رژیم غذایی و در کنار آن ورزش را در دستور کار خود دارد و فریب تبلیغات و وعده‌های دروغین را نخورند چراکه توجه به این تبلیغات تنها سلامتی آنان را به مخاطره می‌اندازد و فایده دیگری ندارد.

مازندران رتبه نخست چاقی در کشور را دارد و بنا به اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی روزانه 18 نفر در این استان براثر بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند که این مسئله بی‌تاثیر از چاقی و کم‌تحرکی نیست، در دنیای ماشینی امروز و بالارفتن سرعت کار، انسان‌ها نباید خود را یک ماشین تصور کنند و به دنبال کاهش وزن و درمان چاقی با همان سرعت انجام کار باشند، باید در این بخش صبور باشند و از خوددرمانی جلوگیری کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار