کد خبر: ۲۴۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 06 June 2016
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی اوسط هاشمی» که آذرماه 1392 توسط هیات وزیران به عنوان شانزدهمین استاندار پهناورترین استان در ناحیه جنوب شرق کشور برگزیده شد، در جمع اصحاب رسانه اعزامی به این استان، از بی مهری رسانه ای به سیستان و بلوچستان سخن گفت در حالی که از زمان توافق برجام این استان میزبان بیش از 60 هیات خارجی اقتصادی بوده است.
استان سیستان و بلوچستان با مساحت 187 هزار و 502 کیلومترمربعی، 11.5 درصد از وسعت کشور را در برمی گیرد و در عین حال یک هزار و 210 کیلومتر مرز خاکی با دو همسایه شرقی، کشورهای پاکستان و افغانستان دارد و برخوردار از 370 کیلومتر مرزآبی است و نقطه اتصال به آبهای آزاد و اقیانوس محسوب می شود.
مطالعات زمین شناسی نشان می دهد که این استان در کمربند فلززایی معدنی که از اروپا آغاز و پس از گذشت از میناب (استان هرمزگان) و ارتفاعات جازموریان (کرمان - سیستان وبلوچستان) به سمت خاش و زاهدان امتداد پیدا می کند.
بررسی های کارشناسان معادن نشان می دهد این استان پهناور در جنوب شرقی کشور، برخوردار از منابع غنی معدنی در زمینه کانی های فلزی و غیرفلزی است که قابلیت های معدنی آن به عنوان شاخص توانمندی های مهم توسعه استان به حساب می آید.
امروز موضوع مهم اقتصاد مقاومتی، براساس سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است؛ بنابراین بسیاری از کانسارهای(ذخیره معدنی) فلزی و غیرفلزی شناخته شده در استان سیستان وبلوچستان، می تواند مبنای شکل گیری صنایع بزرگ معدنی در این خطه شود.
استاندار 58 ساله سیستان وبلوچستان معتقد است: دولت یازدهم برای رونق بخشیدن به فعالیت های معدنی در این استان اقدامات خود را از حوزه اکتشاف آغاز کرد.
به اعتقاد هاشمی، استان سیستان و بلوچستان ظرفیت بالایی در توسعه معدن و صنایع معدنی دارد و می توان با توسعه آن و راه اندازی واحدهای تولیدی، ارزش افزوده بالایی ایجاد و زمینه توسعه منطقه و اشتغال را فراهم کرد تا استان به جایگاه اصلی خود برسد.
پیش از این سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: براساس همکاری این سازمان با مسئولان استان سیستان وبلوچستان، اکتشاف 45 هزار کیلومتر مربع را در این استان در حال اجراست و در منطقه مرزی آن 20 هزار کیلومتر مربع اکتشاف انجام شده و 143 محدوده امیدبخش نیز کشف شد.
هاشمی خاطرنشان ساخت: معادن در سطح کشور و به ویژه در استان سیستان وبلوچستان یک گام مثبت و اشتغال آفرین در مسیر اقتصاد مقاومتی به حساب می آید و اکنون ذخایر قابل توجه سنگ گرانیت و مرمر، مس، کرومیت، تیتانیوم، سنگ آهن، طلا، آنتیموان در استان شناسایی شده است و انتظار می رود با اکتشافات در حال انجام، ذخایر جدیدی به این اقلام افزوده شود.

** فعالیت های عمرانی
استاندار سیستان وبلوچستان گفت: دولت یازدهم مصمم به محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور است و صرف 92 میلیارد ریال برای کارهای عمرانی و تخصیص افزون بر 130 هزار میلیارد ریال برنامه های در دست اجرا به عنوان گامی مهم در مسیر توسعه و آبادانی این استان محسوب می شود.
وی موضوع افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار که از 2.5 میلیون تن کنونی تا بهمن ماه امسال به 8.5 میلیون تن خواهد رسید، به عنوان مزیتی یاد کرد که می تواند زمینه را برای گسترش مناسبات اقتصادی بیش از پیش کشورهای ایران و افغانستان فراهم سازد و این رقم در حقیقت حدود 10 درصد ظرفیت 89 میلیون تنی در این بخش است.

** سیستان و بلوچستان دارنده نخستین واحد آنتیموان
هاشمی گفت : فلز آنتیموان یکی از عناصر نادر است و اردیبهشت ماه امسال به شکل رسمی بهره برداری از نخستین واحد آنتیموان در منطقه سفیدآبه سیستان و بلوچستان آغاز شد که قابلیت تولید سالیانه 150 تن شمش دارد.
وی افزود: کارخانه تولید شمش آنتیموان در این استان اکنون تنها واحد فعال کشور، در این زمینه است و با فعالیت خود قادر است نیاز کشور را به این فلز برطرف کند و می توان با صادرات آن سهمی هم در بازارهای جهانی کسب کرد .
به اعتقاد هاشمی تولید شمش آنتیموان مرحله نخست فعالیت در این بخش است و انتظار می رود با تحرک لازم صنایع پایین دستی این فلز نیز در کشور ایجاد شود تا ارزش افزوده لازم از آن به دست آید.

** مس، طلا و سنگ آهن سه اولویت برای استخراج
مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معادن معتقدند وجود ذخایر ارزشمند طلا،مس و سنگ آهن در استان سیستان وبلوچستان سه اولویت برای فعالیت در این منطقه به حساب می آید و زمینه ای مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی ارزیابی می شود .
استاندار سیستان و بلوچستان براین باور است بهترین کانی طلا در این استان شناسایی شده و امروز مشارکت فعال بخش خصوصی در این عرصه می تواند فردایی متفاوت را برای این استان رقم زند .

** فعالیت واحدهای تولیدی با رویکرد برون گرایی و رونق اشتغال
استان سیستان وبلوچستان متکی به ذخایر عظیم خود و براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی، فعالیت واحد های تولیدی را با رویکرد برون گرایی و صادرات محوری سامان بخشی می کند .
هاشمی گفت : تولیدات کیفی و بومی استان سیستان وبلوچستان در چارچوب رویکرد اقتصاد مقاومتی پیگیری می شود و اکنون نزدیکی مسافت کشورهای افغانستان و پاکستان به این استان فرصت مناسبی را پیش روی صادرکنندگان گشوده است .
وی افزود: فعالیت واحدهای تولیدی امروز می تواند صفحه جدیدی را پیش روی استان قرار دهد که متکی به برون گرایی است و بازارهای صادراتی را هدف قرار دهند و به این ترتیب به اشتغال رونق بخشند.

** استان سیستان و بلوچستان بستر رشد صنایع کوچک و متوسط
استاندار سیستان و بلوچستان معتقد است آینده از آن استان های ساحلی است که با بهره گیری از حمل ونقل دریایی بتوانند به صادرات خود رونق بخشند و امروز صنایع کوچک و متوسط می توانند در این منطقه به شکوفایی لازم دست یابند و امکان اشتغال پویا را فراهم سازند.
وی ظرفیت مجتمع پتروشیمی را در استان سیستان و بلوچستان 20 میلیون تن ذکر کرد که دو واحد از مجموع چهار مجتمع پتروشیمی آن فعالیت خود را دارند و علاوه برآن ظرفیت 3.2 میلیون تنی فولاد نیز در دست اقدام است .

** توان بی نیاز سازی از واردات موز و تامین 65 درصدی تن ماهی
استاندار سیستان و بلوچستان ضمن اعلام میزان واردات سالیانه بیش از 800 میلیون دلار موز به کشور ، معتقد است: چنانچه حمایت های لازم از کشاورزان صورت گیرد، می توان کشور را از واردات این محصول کشاورزی بی نیاز کرد.
وی گفت : شهرستان کنارک از مناطقی در استان است که در زمینه تولید کنسرو تن ماهی فعال شده و امروز 65 درصد تولید کشور در این منطقه صورت می گیرد و اکنون برنامه پرورش ماهی در قفس در دریای عمان شکل اجرایی به خود گرفته است.

** صنعت شیلات بستر ایجاد 100 هزار شغل و راهی برای صادرات
هاشمی افزود: طرح پرورش ماهی در قفس که از اواخر فروردین امسال اجرا شده و آبهای دریای عمان امکان آن را فراهم ساخته، می تواند 100 هزار شغل در منطقه ایجاد کند و این درحالی است که اکنون 25 هزار نفر در این بخش فعالیت دارند .
وی خاطرنشان کرد: بازار تولیدات شیلات ایران، اروپا است و در کنار این مقصد، آسیای میانه نیز می تواند مقصد صادراتی باشد و آمارها نشان می دهد سال گذشته هفت هزار تن ماهی از استان سیستان وبلوچستان به خارج صادر شد.

** سیستان وبلوچستان منبع تولید انرژی پاک
استاندار سیستان و بلوچستان ظرفیت تولید انرژی بادی و خورشیدی این استان را در سطح کشور بی نظیر ارزیابی کرد و گفت : بزرگترین پروژه برق از منبع خورشید با ظرفیت 200 مگاوات در دست مطالعه قرار دارد و در واقع اکنون به ایجاد منطقه اقتصادی انرژی پاک می اندیشیم.
استان سیستان و بلوچستان از اواخر بهار تا پایان تابستان با پدیده بادهای 120 روزه روبرو است که می تواند با برنامه ریزی مناسب امکان تولید انرژی بادی را فراهم سازد و صادرات انرژی نیز ارزآوری لازم و امکان توسعه و رفع محرومیت استان را فراهم می سازد.
هاشمی اجرای پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت 880 مگاوات را از دیگر برنامه های استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد.

** ایجاد منطقه ICT با همکاری هند
هاشمی ضمن یادآوری توافق اولیه بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هندوستان به منظور ایجاد منطقه آی سی تی(ارتباطات و فناوری اطلاعات) در این استان، گفت : هند در نرم افزار و اقتصاد مجازی بالاترین سهم را دارد، البته این کشور در دوران تحریم اقدام به بلوکه کردن پولهای ایران کرده بود و موجب گله مندی است، اما مروادات خود را با جمهوری اسلامی هیچگاه قطع نکرد .
به گفته وی هندوستان بازاری یک میلیارد نفری است و استان سیستان وبلوچستان دروازه مبادلات بین دو کشور محسوب می شود .
به گزارش ایرنا، امروز استان سیستان و بلوچستان به عنوان دومین تولید کننده خرمای کشور به حساب می آید و طرح های زیر بنایی از جمله توسعه بندر و اسکله های چابهار، خط راه آهن جنوب به شمال، واحدهای پتروشیمی و کارهای اکتشافی معدن در دست اجرا قرار دارد.
افغانستان و پاکستان به عنوان بازارهای صادراتی ایران و به ویژه استان سیستان و بلوچستان به حساب می آیند، اما از این بازار کمتر از یک میلیارد دلار سهم ایران است.
سیستان و بلوچستان در سال 1393 با صادرات 465 میلیون دلاری رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داد و در سال 94 این رقم 455 میلیون دلار بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار