کد خبر: ۲۴۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴ 22 June 2016
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ضمن تبریک این موضوع به مردم استان سیستان و بلوچستان گفت: فرش سیستان ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن مردم این خطه دارد و با ثبت جهانی فرش دستباف سیستان روز به روز بر شهرت جهانی آن افزوده خواهد شد .

نادر میرشکار گفت:امروزه تجارت هر کالایی بدون داشتن نام و نشانی در جهان منسوخ شده است هر فرش ایران برای ورود به بازارهای جهانی باید برند جهانی داشته باشد که توسط یک مرجع ، ثبت شده باشد ثبت مالکیت معنوی موجب تثبیت و ارتقای جایگاه فرش دستباف در بازارهای داخلی و خارجی می شود .

وی افزود:ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستباف ایران ( فرش دستباف منطقه سیستان ) به منظور جلوگیری از کپی برداری رقبای فرش ایران و دست اندازی به نام های جغرافیایی مناطق فرشبافی کشورمان صورت می گیرد .

میرشکار ضمن اشاره به این ثبت جهانی فرش دستباف سیستان افزود:  با توجه به قدمت و کیفیت فرش دستباف سیستان ، فعالیت کارگاههای متمرکز و غیر متمرکز ، کارگاههای مشاغل خانگی ، برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری جشنواره های فرش دستباف ، انجام طرحهای پژوهشی ، و مطرح بودن تولید فرش در منطقه سیستان، فرش دستباف این منطقه در سال ۱۳۹۳ به ثبت ملی رسید و با پیگیریهای سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ، طی فرایند کارشناسی مستمر مطابق با قواعد بین المللی به این موفقیت دست یافتیم و فرش دستباف منطقه سیستان در سالجاری بعنوان برند جهانی شناخته شد .

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت در ادامه گفت:سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو( wipo) یکی از ۱۶آژانس تخصصی سازمان ملل است که با امضا ء تفاهمنامه ای در استکهلم سوئد در سال ۱۹۶۷ برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد.

وی گفت: بیش از شش هزار بافنده در استان شناسایی شده اند و جهت آنها کارت قالیبافی صادر گردیده و تعدادی از بافندگان نیز از طریق نهادهای حمایتی و خیریه در استان در حال فعالیت می باشند .

نادر میرشکار در ادامه گفت:در بخش حاکمیتی،آموزش،بیمه، تسهیلات تدابیر لازم صورت پذیرفته و زیرساخت برای سرمایه گذاری آماده است و در بحث کیفیت فرش دستباف سیستان می توان گفت که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد .

فرش دستباف سیستان هم بازار داخلی دارد و هم بازار بین المللی و در زمینه تولید فرش هیچ محدودیتی وجود ندارد و با توجه به شرایط جدید بوجود آمده باید بازاریابی با جدیت تمام در این زمینه صورت پذیرد و افرادی هم که تمایل به سرمایه گذاری دارند بستر آماده است.

 وی تصریح کرد:امید است که با ثبت جهانی فرش دستباف منطقه سیستان روز به روز  بر شهرت جهانی آن افزوده شده و موجبات صادرات بیشتر فرش به کشورهای خارجی فراهم شود و فضای کسب و کار در منطقه رونق گرفته و موجب بهبود معیشت بافندگان فرش دستباف گردد .

وی در پایان گفت در بقیه کالاهای استراتژیک استان منجمله خرما نیز برنامه ریزی لازم جهت ثبت جهانی آن صورت گرفته که انشاالله بزودی شاهد آن نیز باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار