سیستان و بلوچستان سرزمین نخل و خورشید و آفتاب و دریا با وجودی که در نوروز 96 شاهد افزایش تردد مسافران و گردشگران بود اما در سایه حضور پر رنگ گشت های پلیس راه و همراهی مردم با کاهش 38 درصدی تصادفات منجر به فوت در مقایسه با مدت مشابه پارسال روبه رو بود.
کد خبر: ۴۰۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶ 09 April 2017
سرزمین کهن سیستان و بلوچستان از هامون هیرمند تا چابهار و کنارک، سواحل زیبای مکران و پهن دشت نیلگون دریای عمان با مردمانی ساده دل و صادق، بی ریا و مهمان نواز و برخورداری از افزون بر هزار و 700 اثر تاریخی و دیدنی در سال 96 به عنوان مقصد گردشگری ناشناخته ایرانیان معرفی شده و حرکت منسجم رسانه ها، دستگاههای دست اندرکار و ستاد سفرهای نوروزی در ترسیم چهره زیبا و توانمندیهای فراوان این استان زمینه ساز افزایش شمار مسافران و گردشگران نوروزی شد.
نوروز 96 جمعیت بزرگی از هموطنان و گردشگران داخلی و خارجی سیستان و بلوچستان را مقصد سفر نوروزی خود قرار دادند به گونه ای به گفته کارشناسان سه میلیون و 143 هزار و 913 تردد وسایط نقلیه از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین ماه جاری در جاده های این استان ثبت شده است.
پیش بینی ها و تمهیدات اندیشیده شده برای ایام نوروزی، ارتقا فرهنگ ترافیکی و رانندگی، برنامه ریزی و تلاش نیروهای راهداری، پلیس راه، هلال احمر، دانشگاه های علوم پزشکی، فرمانداریها، بخشداریها و دهیاریها، میراث فرهنگی، جوانان فعال در فضای مجازی با راه اندازی پویش «نه به تصادفات جاده ای» و سایر دستگاههای عضو ستاد سفرهای نوروزی موجب شد تا با وجود افزایش تردد مسافران و گردشگران در جاده های این استان کاهش تصادفات رانندگی منجر به فوت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را شاهد باشیم.
افزایش فرهنگ رانندگی با هدف لذت بردن از مواهب طبیعی و نصب سیاه چادرهای سنتی امدادی و گردشگری در ورودی شهرها و روستاها سبب شد تا مسافران به ویژه رانندگان خسته از سفر لحظاتی را در این چادرها به استراحت پرداخته و از فضاهای فرهنگی سنتی و غذاهای محلی و بومی و سرگرمی های ایجاد شده استفاده کنند و با تجدید روحیه و تزریق نشاط و شادی و رعایت مقررات با آرامش به رانندگی ادامه دهند و از سرعت رفتن پرهیز کرده و ایمنی خود و خانواده هایشان را به خطر نیندازند.

** ثبت افزون بر سه میلیون تردد نوروزی در جاده های سیستان و بلوچستان
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: سه میلیون و 143 هزار و 913 تردد وسایط نقلیه در جاده های استان از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین ماه جاری به وسیله 62دستگاه تردد شمار ثبت شده است.
علی خانقائی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شمار ترددهای این دوره در مقایسه با مدت مشابه پارسال با 2میلیون و 757 هزارو 57 تردد هشت درصد رشد داشته است.
وی افزود: خوشبختانه در طرح نوروزی امسال با تمهیدات پیش بینی شده و نصب دوربین های کنترل سرعت، سرعت متوسط در جاده های سیستان و بلوچستان سه کیلومتر بر ساعت کاهش داشته است.
وی گفت: پارسال میانگین سرعت در جاده های استان 82 کیلومتر بود که امسال به 79 کیلومتر رسیده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: وجود 25 مجتمع بین راهی و 12 راهدارخانه در کاهش تصادفات و رفع خستگی رانندگان موثر بوده است.
خانقائی اظهار داشت: بیشترین سرعت غیر مجاز در این مدت به شهرستان سراوان و بیشترین ترددهای صورت گرفته در استان به شهرستان زاهدان سه راهی دشتک اختصاص داشت.

** کاهش 10 کشته در تصادفات رانندگی نوروز سیستان و بلوچستان نسبت به نوروز پارسال
فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آمار تصادفات رانندگی در سراسر این استان گفت: امسال در حوادث رانندگی استان 39 نفر کشته شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 49 نفر روند رو به کاهش را نشان می دهد.
سرهنگ کشواد بهروزی زاده ادامه داد: این کاهش تلفات انسانی در حالی بود که با افزایش تردد مسافران نوروزی به استان روبه رو بودیم.
وی اضافه کرد: در نوروز امسال تلفات انسانی ناشی از تصادفات جاده ای در شمال سیستان و بلوچستان 43 درصد کاهش داشته اما تلفات انسانی ناشی از تصادفات در جاده های جنوب استان 11 درصد افزایش داشته است.
استان سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی راههای ارتباطی دارای 2 قرارگاه پلیس راه در شمال و جنوب استان است که قرارگاه شمال مستقر در زاهدان جاده های زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب سوران و مهرستان را زیر پوشش دارد و قرارگاه جنوب مستقر در ایرانشهر جاده های ایرانشهر، دلگان، نیکشهر، فنوج، قصرقند، سرباز، کنارک و چابهار را پوشش می دهد.
فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان نیز کاهش سه کیلومتری سرعت در جاده های استان را تایید کرد و گفت: در طرح نوروزی امسال با تمهیدات پیش بینی شده و نصب دوربین های کنترل سرعت، سرعت متوسط درجاده های استان از 82 کیلومتر پارسال به 79 کیلومتر با سه کیلومتر کاهش درساعت رسیده است.

***افزایش 11درصدی تلفات انسانی نوروزی در جنوب سیستان و بلوچستان
در حالی که فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان از کاهش تصادفات خبر داده اما فرمانده پلیس راه جنوب استان از افزایش سوانح رانندگی در محدوده این قرارگاه(جنوب استان) خبر داد.
سرهنگ یدالله ستوده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تلفات انسانی ناشی از سوانح رانندگی در جاده های جنوب استان در نوروز امسال 11 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: عمده تخلفات و عوامل وقوع تصادفات در جاده های جنوب سیستان و بلوچستان در طرح نوروزی امسال سرعت غیرمجاز، انحراف و تجاوز به چپ از خط وسط جاده و معابر، توجه نکردن به جلو و رعایت نکردن حق تقدم عبور بوده است.
وی ادامه داد: 38 درصد سواری پژو ، 18 درصد سواری پراید، 18 درصد موتورسیکلت، هشت درصد انواع وانت، پنج درصد انواع کامیون در این مدت مقصر در تصادفات بودند.
وی تصریح کرد: 70 درصد تصادفات این مدت در جنوب سیستان و بلوچستان از هشت صبح تا هشت شب به وقوع پیوسته است.
وی با بیان اینکه 42 درصد تصادفات از نوع واژگونی بوده است خاطر نشان کرد: عابران پیاده در این مدت هفت درصد از تصادفات را به خود اختصاص دادند.
فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: 82 درصد تصادفات مربوط به خودروها با پلاک استان و 18 درصد تصادفات مربوط به پلاک سایر استان های کشور بوده است.
سرهنگ ستوده اظهار داشت: شهروندان می توانند هرگونه پیشنهاد، انتقاد و تقدیر از عملکرد پلیس را با شماره 197 و هرگونه خبر یا اتفاق را به شماره 110 پلیس اطلاع دهند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع گستره پهناورترین استان کشور محسوب می شود که فاصله شمالی ترین شهر آن «هیرمند» تا جنوب ترین شهر این استان «چابهار» حدود هزار کیلومتر است.
این استان افزون بر هزار و 300 کیلومتر مرز با کشورهای افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر ساحل در دریای عمان دارد.
آب و هوای معتدل به ویژه در فصل بهار و وجود آثار و ابنیه های باستانی، تاریخی، فرهنگی، بازارهای سنتی و مدرن با انواع کالاهای داخلی و خارجی، سواحل زیبا، باغ ها و مزارع سرسبز، نخلستانها، تالاب های هامون و جازموریان و غیره از جذابیت های سیستان و بلوچستان برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار