حل مشکل سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز همچنان در پیچ و خم بانک مرکزی و مجلس سپری می شود اما سپرده گذاران از شفاف نبودن آن معترض و ناامید هستند. این در حالی است که تا مهلت مجلس به بانک مرکزی برای حل این معضل، دو روز باقی مانده است.
کد خبر: ۴۶۲۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ 18 July 2017
به گزارش تابناک : بیش از دو دهه از فعالیت موسسات مالی اعتباری غیرمجاز میگذرد و مشکلات و معضلات این موسسات طی سالهای اخیر به حدی  زیاد شده است که در تیتر اخبار روزانه هر روز شاهد داستانی جدید از یکی از انها هستیم و از طرفی تعلل و کم کاری دستگاههای ناظر به نوعی با اعتراضات مردم همراع بوده و هست.

جالب اینکه ورود دستگاه‌های قضایی هم هنوز کارساز نبوده و همچنین هفته گذشته مهلت یک هفته ای مجلس به سیف برای حل مشکل موسسات مالی و اعتباری هم دردی را دوا نکرد.


واگذاری موسسات به بانکها، راه حلی بی فرجام
در حالی حل و فصل مشکلات و معضلات موسسات مالی به شکل جدی‌تری در حال پیگیری است که آخرین اخبار دریافتی از این حکایت دارد که ظاهرا در طرحی قرار بر این شده تا چند موسسه بزرگ و فعال در بازار پول به زودی ساماندهی شده و مسئولیت و تعهدات آنها به چند بانک محول شود.

 بر این اساس با اقدامات انجام شده، چند بانک مجاز و مورد تایید بانک مرکزی در آینده ای نزدیک مسئولیت امور مربوط به چند موسسه را بر عهده خواهند گرفت.

بر اساس این گزارش واگذاری امور موسسات به بانک‌ها اتفاق جدیدی در شبکه بانکی نیست و در دو سال گذشته موسسه غیرمجاز میزان بعد از انحلال به طور کامل به بانک صادرات واگذار شد و این بانک مسئولیت تعهدات و سپرده‌گذاران آن را بر عهده گرفت. 

در عین حال که در سال گذشته نیز بعد از ماجرایی که برای موسسه ثامن‌الحجج پیش آمد بانک مرکزی با انحلال این موسسه اجرای تعهدات آن را از کانال بانک پارسیان پیش برد.

طی ماههای اخیر و به وجود امدن اعتراضات مردمی بسیار مربوط به موسسات کاسپین، ثامن الحجج، میزان و...دولت و بانک مرکزی دست به کار شدند و راه حلهایی اجرا شد.

این در حالی است که پس از ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع سپرده گذاران موسسات مالی غیر مجاز و تاکید بانک مرکزی به تامین اعتبار سپرده‌های خرد قرار شد به مرور و برحسب میزان سپرده، سپرده گذاران پولشان را دریافت کنند. اما سپرده گذاران می‌گویند شیوه کار شفاف نیست.

جالب اینکه در حالی که بانک مرکزی اعلام کرده بود با هدف تعیین تکلیف سپرده گذاران محترم در تعاونی منحله فرشتگان از روز ۲۴ تیر ماه امکان دریافت سپرده‌های تا سقف یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب از طریق موسسه اعتباری کاسپین فراهم شده است، اما یک روز بعد یعنی ۲۵ تیرماه موسسه مالی اعتباری کاسپین در اطلاعیه‌ای به همه سپرده گذاران تعاونى منحله فرشتگان اعلام کرد: با توجه به نقص فنى بوجود آمده در روند پرداخت حسابهاى مشترک، تا اطلاع بعدی تعیین تکلیف این حساب‌ها توسط موسسه اعتبارى کاسپین مقدور نیست و به محض رفع نواقص موجود مراتب مجدداً اطلاع رسانى خواهد شد.


مهلت مجلس به بانک مرکزی
این در حالی است که هفته گذشته نمایندگان مجلس برای بررسی مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی با حضور رییس کل بانک مرکزی جلسه غیرعلنی تشکیل دادند تا در جریان توضیحات و اقدامات بانک مرکزی برای حل بحران موسسات مالی به ویژه موسسات ثامن الحجج، کاسپین، فرشتگان و آرمان قرار بگیرند.

البته هنوز مهلت یک هفته ای به پایان نرسیده و بنا به گفته رییس مجلس در آغاز جلسه علنی همان روز (22 تیرماه) مجلس یک هفته به بانک مرکزی برای حل هرچه سریع‌تر مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری مهلت داده است. 

لاریجانی توضیح داد که معضل موسسات مالی از سوی مجلس توسط آقای پزشکیان دنبال می‌شود که در این جلسه گزارش ارایه کرد و رییس کل بانک مرکزی نیز تدابیرش را اعلام کرد همچنین تعدادی از نمایندگان نیز راه‌حل‌های پیشنهادی خود را برای حل مشکل ارایه کردند.

گفتنی است برای حل مشکل سپرده گذاران موسسات مالی غیر مجاز، روندی آغاز شده است، اما به نظر می‌رسد اهتمام بیشتر بانک مرکزی و پاسخگویی به سوالات و ابهاماتی که برای سپرده گذاران به جود آمده، ضروری است، البته صبر سپرده گذاران هم در عبور از این مشکل موثر خواهد بود.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار