به گزارش تابناک قم، سید احمد محیط طباطبایی با اشاره به نقش گردشگری در توسعه اقتصادی گفت: مبنای تفکر درباره گردشگری مادامی که بر بستر اقتصاد بنا باشد، نمیتواند منجر به تولید ثروت شود، مگر آنکه طبق قرن 18 فرهنگ را مبنای توسعه قرار دهند تا زیرساختهای آن با هدف شناخت فرهنگهای مختلف به اهداف ثانویه یعنی تولید ثروت منجر شود.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 42 سال است که استراتژی کشورهای اروپایی شناخت فرهنگ آلمان و فرانسه است و گردشگری با هدف صلح توانسته به توسعه پایدار منجر شود.
محیط طباطبایی خاطرنشان کرد: در ایران دو نوع گردشگری داخلی و خارجی وجود دارد و دو رویکرد متفاوت درباره آن اتخاذ شده است، که باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد چنانچه باید پرسید که چرا لباس بزهکاران و قاچاقچیان مواد مخدر در اغلب فیلمهای کشور لباس بلوچهاست در حالی که قوم بلوچ تنها قومی هستند که با وجود کمبود آب ومواد غذایی و خشک شدن تالابها و تعطیل شدن کشاورزی همچنان به سرزمین خود معتقدند و در زمین آبا و اجدادی خود زندگی میکنند.
کویر چگونه میتواند تولید ثروت کند؟
رییس ایکوم ایران همچنین با اشاره به تفاوتهای گردشگری محیط گفت: رویکرد اشتباه آن است که راهی که دبی یا سنگاپور برای توسعه گردشگری به کار گرفته در ایران تاریخی نیز دنبال شود. متاسفانه در ایران از همه توسعه گردشگری تعداد اتاقهای هتل و دستشوییهای مجهز به توالت فرنگی مورد توجه قرار میگیرد، این در حالی است که ایران با داشتن ویژگیهای خاص طبیعی نظیر کویر و قومیتهای فرهنگی شرایط متفاوتی با کشورهای مذکور دارد.
وی ادامه داد: کویر در ایران دارای یک مزیت نسبی است و در همه دورانها میتواند مبدأ گردشگری قرار گیرد چرا که کویر در ایران زنده تلقی میشود و با یک بارش به سبزه نشسته و آرامش بیشتری در آن حاکم است لذا تمرکز بر کویر میتواند بیشترین گردشگری را در ایران داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: بررسی هانشان داده اهالی کویر مردمی با رفتارهای متفاوت آرام و قدرتمند هستند که توانایی انعطاف پذیری آنها باعث پایدار ماندن محیط زندگیشان شده و از سوی دیگر برخی مناطق کویری نظیر یزد دارای مردمی اقتصادی هستندکه به حفظ میراث گذشته زمین و خانههای قدیمیشان اهتمام داشته و مامن مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری محسوب میشوند.
جایگاه تجارت خاطره در اقتصاد توریسم ایران کجاست ؟
این فعال حوزه میراث فرهنگی همچنین با اشاره به ویژگیهای گردشگری در کشورهای توسعه یافته گفت: تجارت خاطره یکی از مهمترین مبناهای تولید ثروت است که در ایران مغفول واقع شده و به آن توجه نمیشود. چنانکه هتل قدیمی شیراز به عنوان محلی که دکتر جمال زاده و بسیاری از شخصیتهای سیاسی و فرهنگی شناخته شده ایران در آن اقامت داشتهاند میتواند به عنوان یک هتل قدیمی مورد اعتماد شخصیتهای سرشناس همچنان در مرکز توجه باشند؛ در حالی که هتلهای قدیمی لاله زار و مناطق مرکزی تهران به آسانی ویران شده و مجوز هتل سازی جدید گرفته میشود.
وی تاکید کرد: در اروپا هتلهای قدیمی که کسانی نظیر ویکتور هوگو در آن اقامت داشتهاند اکنون به عنوان گرانترین هتلهای دنیا به شمار میروند که با تجارت خاطره به تولید ثروت دست یافتهاند در حالی که ما در ایران محملی برای تجارت خاطره نداریم.
نقش بانکها در رونق میراث فرهنگی چقدر است؟
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به نقش بانکها در توسعه گردشگری گفت: تعریف بانک در ایران و در اروپا متفاوت است و در واقع کارکردی که اکنون در بانکهای اروپایی وجود دارد، یک کپی از فرهنگ مردم ایران بوده است به این معنا که ملک التجار ایرانی که با اهمیت به تجار و در رأس توجه قراردادن شخص بازرگان اقدام به جبران ضرر و زیان یا تأمین نقدینگی برای آنها میکردند، اکنون در اروپا اجرا میشود در حالی که در ایران نیروی انسانی مورد توجه نیست.
وی تاکید کرد: مشتریان ایرانی در صورتی که گردش مالی بیش از 100 میلیارد نیز داشته باشند اگر کسری اندکی در تأمین چک وصولی دیده شود به راحتی برگشت میخورد، این در حالی است که در کشورهای اروپایی اعتماد و احترام به شخصیت انسانی و مشتریان بانکی اصل و مبنا قرار میگیرد .
مدیر پایگاه میراث فرهنگی زواره با اشاره به نقش بانکها در توسعه میراث فرهنگی و احترام به آن گفت: اگر بانکها مصوب کنند میراث فرهنگی نیز میتواند به عنوان وثیقه در نزد بانک مورد قبول قرار گیرد آنوقت مشتری با ارائه تابلوی کمال الملک که ارزش اقتصادی آن مشخص است میتواند تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کند.
طباطبایی خاطر نشان کرد: توجه به میراث فرهنگی توسط بانکها میتواند رونق اقتصادی در بخش هنر و توجه به هنرمند را به دنبال دارد و حفظ میراث فرهنگی و میراث گذشتگان به عنوان یک ارزش از سوی مردم پذیرفته شده و تعلق خاطر به سرزمین و خاطرات خود نیز یک سرمایه اجتماعی است که ارزش سرمایه گذاری برای آن با هیچ عدد و رقمی مشخص نمیشود.