تابناک هرمزگان- سهم شهرک های گوهران از امکانات رفاهی هیچ است، به گفته رئیس شورای شهر گوهران بشاگرد با بی میلی مردم نسبت به شهرک های ساخته شده افزود: نبود امکانات رفاهی لازم اصلی ترین دلیل عدم استقبال مردم از این شهرک ها است که در حال حاضر مردم سکونت در کپر هایشان را به زندگی در این خانه ها ترجیح می دهند.
کد خبر: ۶۴۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱ 27 August 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، بنابراعلام فرهنگ کده، در سال 1392 زلزله 6,2 ریشتری در بشاگرد باعث به وجود آمدن خسارات بسیار به زیر ساخت های شهری، روستایی و مردم شد؛ این زلزله باعث از بین رفتن برخی از مسیر های ارتباطی ، منابع آب ، تخریب منازل مسکونی ، ریزش کوه ها و همچنین تلفات انسانی شد که البته هیچ بازتابی در خبرگزاری های صدا وسیما نداشت.

بسیاری از خانه های مسکونی روستا نشینان که با مصالح محلی ، سنگ ، خاک و یا خشت بنا شده بود تخریب و منازلی هم که ساخت آن ها اصولی بود ترک هایی برداشتند که غیر قابل استفاده شدند.

بنیاد مسکن و شهر سازی شهرستان بشاگرد با اعتبارات بازسازی منازل زلزله زده پس از آن بلافاصله اقدامات لازم برای شناسایی و نام نویسی آسیب دیدگان جهت ساخت منازل را آغاز کرد.

شهرک هایی در انتظار ساکنین!

 

این ساخت و ساز ها به انتخاب خود سرپرست خانواده در روستا یا در شهر ها انجام شده که اکنون با اتمام مراحل ساخت و باعث به وجود آمدن شهرک هایی در مرکز شهرستان و شهر گوهران شده است.

در حال حاضر با گذری ساده در شهر سردشت و گوهران شهرک های بزرگ و خالی از سکنه ای مشاهده می شود که بیشتر شبیه به شهرک ارواح هستند و مردم هیچ استقبالی از آن ها نکرده اند.

یکی از دلایل عدم استقبال مردم از این منازل شکل ظاهری آن ها است که کوچکترین ظرافت معماری در طراحی آن ها لحاظ نشده است.

خانه های مسکونی با بدترین سلیقه معماری طراحی و اجرا شده اند

 

تنها چیزی که در این شهرک ها به چشم می خورد خانه های چهار گوش، با یک اتاق، سالن و آشپز خانه است که در یک ردیف قرار دارند و بیشتر شبیه به خانه های سازمانی هستند.

با توجه به نوپا بودن این شهرستان و با به خرج دادن کمی ذوق از طرف سازمان های متولی این ساخت و ساز ها می شد به راحتی شهرک هایی با معماری مدرن احداث تا به زیبا شدن شهر کمک کند.

بسیاری از این خانه ها به صورت نیمه‌کاره و ساختمان بدون انجام گچ کاری، سنگ، ایزوگام و … به حال خود رها شده است که طبیعتاً امکان زندگی در آن‌ها وجود ندارد.

خانه های نیمه کاره رغبت مردم و مسئولان را از بین برده

 

سرویس های بهداشتی این منازل ویلایی هم نیمه کاره رها شده و در اکثر موارد فاقد چاه، سنگ، سقف و … است که عملاً غیرقابل استفاده هستند.

مصالح ساخت این خانه ها هم از لحاظ کیفی تعریف چندانی نداشته و در ساخت آن ها از شن های محلی استفاده شده است.

این خانه ها اکنون مکانی برای معتادان و حیوانات و سایبانی برای انجام انواع اعمال خلاف شده و در انتظار صاحبان خود در حال فرسوده شدن و از بین رفتن هستند.

از دیگر مسائل این شهرک ها می توان به نبود امکانات رفاهی و درمانی اشاره کرد و برخی از منازل هم حتی انشعاب برق و آب ندارند که این عامل هم باعث دلسردی صاحب خانه ها شده است.

نبود امکانات رفاهی اولین عامل فرار صاحب خانه ها از شهرک هاست

 

حسین روشن رأی، رئیس شورای شهر گوهران بشاگرد طی گفتگویی با اشاره به شهرک ساخته شده اظهار کرد: تنها شهرک ساخته شده با 88 خانه مسکونی مقاوم در مقابل حوادث غیر مترقبه بعد از زلزله سال 1392 ، فاقد مدرسه ، خانه بهداشت ، سالن ورزشی و … است.

رئیس شورای شهر گوهران در ادامه گفت: تمامی شهرک های ساخته شده با اعتبارات بازسازی مناطق زلزله زده هستند و از برخی از امکانات برخوردارند اما شهرک احداث شده در گوهران با وجود قرار داشتن در مرکزیت زلزله از آن ها بی بهره است.

روشن رأی به شرایط سخت زندگی در این شهرک ها اشاره کرد و گفت: برخی از مردم که خانه هایشان در زلزله تخریب شده در آن جا سکونت دارند و تأمین آب شرب آن ها از طریق خرید آب از تانکر های سیار صورت می گیرد اما اکنون اقداماتی در دستور کار است.

وی ادامه داد: نبود امکانات رفاهی لازم اصلی ترین دلیل عدم استقبال مردم از این شهرک ها است که در حال حاضر مردم سکونت در کپر هایشان را به زندگی در این خانه ها ترجیح می دهند.

همچنین رئیس شورای شهر گوهران تصریح کرد: برخی از مردم که توان مالی داشته اند خود به تکمیل این واحد ها پرداخته و اکنون در آن زندگی می کنند.

روشن رأی با اشاره به نبود امکانات کافی در شهرک ها، اظهار کرد: برخی از جوانان هم فقط مراسم ازدواجشان را در این خانه ها برگزار می کنند و پس از آن به کپر های خود در روستا باز می گردند.

وی خاطر نشان کرد: از مسئولان مربوطه انتظار رسیدگی به شهرک های نیمه کاره به خصوص شهرک گوهران را داریم که نسبت به باقی اوضاع بدتری داشته و می توان با ایجاد امکانات زندگی مردم را به استفاده از آن ها سوق داد.

انتظار می رود مسئولان ذی ربط هر چه سریع‌تر این خانه ها را تکمیل کرده و با اتخاذ قوانین مالکان را ملزم به استفاده از آن ها و یا واگذاری کنند.


انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار