کد خبر: ۷۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷ 11 August 2015

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بر لزوم ایجاد یک بانک اطلاعاتی زنان شاغل استان به منظور حمایت از آنان تاکید کرد.

دکتر حمید درفشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، اظهار کرد: تغذیه نوزاد با شیر مادر از سندرم خطرناک و مرگ ناگهانی نوزاد تا حد امکان جلوگیری می‌کند و باعث تقویت عملکرد ریه‌های نوزاد شده و از مشکلات تنفسی نیز جلوگیری می‌کند‌.

وی با اشاره به اینکه «حمایت از مادران شاغل برای تغذیه با شیر مادر و پرورش کودک» به عنوان شعار هفته جهانی شیر مادر مشخص شده است، افزود: شعار امسال هفته جهانی شیر مادر بر حمایت از تمامی مادران شاغل، برای تلفیق کار و پرورش کودک تاکید می‌کند.

این مقا مسئول خاطرنشان کرد: شیر مادر منبع غذایی کاملی است که در قرآن و احادیث معصومین(ع) اهمیت ویژه‌ای به آن داده شده است.

درفشی ادامه داد: هر ساله متخصصان در سراسر جهان، بر اهمیت تغذیه با شیر مادر تأکید می‌کنند و با تعیین شعاری توجه مسئولان را به آن جلب می‌کنند و شعار امسال این توجه را به سمت حمایت از مادران شیرده شاغل معطوف کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه شیردهی مادران فوایدی هم برای آنان دارد، یادآورشد: مادرانی که حداقل شش ماه در زندگی خود به کودکشان شیر داده‌اند، کمتر دچار سرطان سینه، تخمدان و رحم می‌شوند و هرچه زمان شیردهی طولانی‌تر باشد، احتمال ابتلای مادر به سرطان سینه و رحم کمتر است.

وی تصریح کرد: شیر مادر در رشد جسمی بهتر، ضریب هوشی بالاتر و پیشگیری از بیماری‌های مزمن و خطرناک دوران نوجوانی و بزرگسالی نقش مهمی دارد و موجب روابط عاطفی نزدیک بین مادر و شیرخوار می‌شود و به تامین نیازهای احساسی و هیجانی شیرخوار کمک می‌کند.

این مقام مسئول افزود: حمایت از زنان شیرده شاغل و ایجاد توازن بین کار و شیردهی، حضور نیروی کار پرتحرک، سالم و قوی را در جامعه گسترش می‌دهد.

درفشی خاطرنشان کرد: برای ایجاد این توازن در درجه اول مادر باید اعتقاد داشته باشد که شیر مادر بهترین غذا برای شیرخوار است و شیردهی او در هر شرایطی باید ادامه یابد و در درجه دوم، توجه و حمایت خانواده به ویژه جامعه از مادران شاغل در دوران شیردهی ضروری است تا با ایجاد تغییرات اجتماعی و قانونی لازم ترتیبی اتخاذ شود که جدایی مادر و شیرخوار به حداقل برسد.

وی گفت: مادر شیرده شاغل باید از مرخصی کافی زایمان، مرخصی ساعتی شیردهی، ساعت‌های کار قابل تغییر و انعطاف یا شیفتی، مهد کودک و تسهیلات لازم برای دوشیدن شیر در محل کار و مهم‌تر از همه امنیت شغلی برخوردار شود.

این مقام مسئول بیان کرد: اجرای این سیاست‌ها در محل کار هم به سود مادر و کودک و هم به سود جامعه خواهد بود زیرا کودک کمتر بیمار می‌شود بنابراین در هزینه مراقبت‌های بهداشتی خانواده و جامعه صرفه‌جویی خواهد شد و میزان ابتلا و مرگ و میر کودکان کمتر می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: در این صورت کارفرمایان از داشتن نیروی کار مولد به دلیل غیبت کمتر کارکنان، افزایش وفاداری و جابجایی کمتر بهره‌مند می‌شوند.

وی در پایان یکی از چالش‌های موجود در البرز را نبود بانک اطلاعاتی از تعداد زنان شاغل عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات انجام شده در معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی البرز، تعامل با ادارات و ارگان‌های ذی‌ربط در راستای شناسایی زنان شاغل شیرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار