جهاد دانشگاهی واحد کرمان که روزگاری به علت انگیزه‌ی بالای نیروی انسانی آن، از نظر تعداد مراکز آموزشی و حجم و تعداد افراد آموزش دیده، در بین واحدهای کشور اولین بود، الان به علت از دست رفتن انگیزه کاری کارکنان و مدرسان آن، مراکزش یکی پس از دیگری تعطیل و یا از انتفاع و توجیه اقتصادی خارج گردید.
کد خبر: ۸۴۲۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵ 26 April 2020

پشت پرده ریاست نزدیک به ربع قرنی آقای کامیاب بر جهاد دانشگاهی چیست؟به گزارش «تابناک کرمان»؛ جهاد دانشگاهی واحد کرمان و مسائل مربوط به آن، این روزها در کانون توجه مسئولین و برخی رسانه ها قرار گرفته است. پیش از این، کرمان نو و اخیرا نشریه هفتواد کرمان، ریاست طولانی مدت و نارضایتی کارکنان این واحد از تیم مدیریتی حاکم بر این مرکز مهم دانشگاهی را مورد سؤال قرار داده‌اند!
 
اما پشت پرده ریاست نزدیک به ربع قرنی آقای کامیاب بر جهاد دانشگاهی چیست؟

تقریباً از سال 1376 و با سپری شدن ریاست حدوداً 5 ساله آقای مظفر اسکندری‌زاده بر جهاد دانشگاهی کرمان، کامیاب جوان با حمایت یک جریان سیاسی به ریاست این واحد رسید. انگیزه و نیروی جوانی و جویای نام بودن، در بدو کار باعث گردید تا ایشان در جایگاه ریاست این واحد به افتخارات و موفقیت‌هایی نیز دست یابد و جهاد دانشگاهی کرمان در بین واحدهای جهاد دانشگاهی حرفی برای گفتن داشته باشد. وی که از اعضای اصلی حزب حماسه سازان دوم خرداد است و سابقه دبیری این حزب را در کارنامه خود دارد، با سیاست ورزی و چرخش‌های سیاسی همگام با تغییر دولت‌ها، توانسته سلطه تقریباً 23 ساله خود را بر صندلی ریاست جهاد دانشگاهی کرمان حفظ کند. امری که در نوع خود، دور از انتظار بوده و سؤالات زیادی را بر می‌انگیزد!

پشت پرده ریاست نزدیک به ربع قرنی آقای کامیاب بر جهاد دانشگاهی چیست؟

مدیریتهای طولانی مدت، هیچ گاه خالی از اشکال نبوده و در عین حال که شائبه‌ی رانتی بودن و سوء استفاده از قدرت در اختیار را با خود دارند، در نهایت آسیب‌های زیادی را برای فرد و مجموعه‌ی تحت مدیریت او نیز به جای خواهند گذاشت که مهمترین آن، مقهور قدرت شدن و در نهایت از دست دادن شایستگی اداره امور است.

با وجود موفقیت‌های کسب شده در سالهای ابتدایی، اما حب قدرت و شیفته‌ی ریاست شدن، آفاتی بود که آقای کامیاب نیز از آسیب‌های آن مصون نماند که نتیجه ظهور و بروز سبکی از مدیریت مبتنی بر خود و گزینش و انتخاب افرادی بود که هیچگاه موقعیت رئیس و صندلی ریاست را تهدید نکنند. عدم توجه به مسائل رفاهی و معیشتی کارکنان، حقوق کم کارکنان و مدرسان جهاد دانشگاهی در مقایسه با کارکنان سایر ادارات و دانشگاه‌ها همراه با تأخیرهای تا ۶ ماه در پرداخت حقوق، به نارضایتی همیشگی کارکنان منتهی شد ، که در طول این سالها هم، اراده‌ای برای حل این مشکلات دیده نشد. استخدام خویشاوندانی، امری مرسوم شد، که ملاک انتخاب آنان چیزی جز وفاداری و مطیع محض اوامر رئیس بودن نبود، در کنار عدم توجه به تأمین و حفظ نیروی انسانی کارآمد و عدم ایجاد فرصت رشد و شکوفا شدن ظرفیت‌های موجود توأم با به حاشیه راندن هرگونه صدای منتقد و اندیشه‌ی متفاوت با نگاه ریاست، باعث افزایش روز افزون نارضایتی ها و بی‌انگیزگی کامل بدنه‌ی جهاد دانشگاهی شد.

پژوهشکده‌های مطرح شده نیز روی کاغذ و اسلاید سخنرانی‌ها باقی ماند و بیشتر از جذب بودجه‌هایی از دفتر مرکزی و برگزاری سیمنارها و کنفرانسهایی در این زمینه و ارزش رزومه‌ای که برای برگزارکنندگان آن داشت، ارزش افزوده بیشتری برای واحد کسب نکرد.

وضعیت فعلی جهاد دانشگاهی

پس از حدود 23 سال عدم تغییر در جهاد دانشگاهی واحد کرمان، آنچه مشخصه مسائل رفاهی و معیشتی کارکنان این واحد مورد بی توجهی قرار گرفته و کارکنان این واحد از نظر وضعیت حقوق و پرداخت‌ها در اوضاع بسیار بدی به سر می‌برند که زندگی و معیشت این قشر مظلوم و زحمتکش را دچار مشکل کرده است. اکثر کارکنان این واحد از حقوقی کمتر از یک میلیون و هشتصد هزار تومان برخوردار بوده‌اند که در مقایسه با کارکنان هم رده خود در سایر دانشگاه‌ها، رقمی بسیار ناچیز است و همین حقوق کم هم همیشه با ماه‌ها تأخیر پرداخت می شده ، از نیروهایی با چنین حقوق کم که در تأمین حداقل نیازهای اولیه زندگی دچار مشکل‌اند، چگونه می توان انتظار ظهور و بروز خلاقیت و نوآوری را داشت؟!

در جهاد دانشگاهی با وجود شرایط ناراضی کننده متعددی که پیش آورده‌اند، هر اندیشه‌ی نو و هر صدای منتقدی به وضع موجود، به سکوت و خاموشی کشانده شده است. نیروهای منتقد و مخالف این سبک مدیریت، کنار گذاشته می‌شوند و یا به حاشیه رانده و تحت فشار کاری شدید قرار گرفته‌اند تا وادار به سکوت شده و یا ناچار به ترک مجموعه شوند. این رویه برخورد با نیروی منتقد، به سیاست کاری اصلی تیم حاکم برای حفظ موقعیت و صندلی مدیریتشان بدل شده است.

عدم توجه به گلوگاه‌های درآمدزایی و پیشی گرفتن رویه خرج ثروت به جای خلق ثروت، جهاد دانشگاهی واحد کرمان را با حجم زیادی از بدهی های انباشته شده مواجه کرده است.

 
مطالبات کارکنان جهاد دانشگاهی

مطالبه‌ی اکثریت کارکنان جهاد دانشگاهی واحد کرمان، دقت و تسریع در تصمیم گیری نسبت به سرنوشت این واحد است و تأکید می‌شود که جهاد دانشگاهی کرمان به طرحی نو و تفکری نو نیاز دارد.

مدیران هوشمند باید پیش از آنکه شایستگی خود را در انجام شغل مربوطه از دست دهند، عرصه را به تازه نفس‌ها و تفکری نو واگذار کنند و همچون ورزشکاران در روزهای اوج خود خداحافظی کنند.

 

انتهای پیام/*

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار