رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: اداره کل حفاظت محیط‌زیست نگرانی‌هایی از طرح فاضلاب هفت‌باغ علوی در این محور دارد و قرار شد مشاورانی به هفت‌باغ علوی برای اجرای شبکه فاضلاب معرفی شوند.
کد خبر: ۱۱۲۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶ 02 September 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط‌زیست نگرانی‌هایی از طرح فاضلاب هفت‌باغ علوی در این محور دارد و قرار شد مشاورانی به هفت‌باغ علوی برای اجرای شبکه فاضلاب معرفی شوند.

وی بیان داشت: جدول زمانبندی از سوی شرکت عمران علوی برای اجرای فاضلاب بعد از تایید طرح مشاور داده شود و این شرکت تعهد کند فاضلاب را در این محور اجرا کند تا نگرانی‌های محیط‌زیستی از بین برود تا افرادی که در محور هستند از امکانات پروژه فاضلاب بهره ببرند.

حمیدی عنوان کرد: مشاور باید طرح فاضلاب هفت‌باغ‌علوی را تا پایان سال‌جاری ارائه دهد و طرح‌های جدید هم فعلا متوقف شود و به تاخیر بیفتد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان متذکر شد: بحث پروژه فاضلاب هفت‌باغ علوی جزو حقوق‌عامه است و دادستان مرکز استان باید این پروژه را پیگیری کند و شرکت بعد از دو ماه از تایید طرح مشاور باید وارد فاز اجرایی شود.

وی بیان کرد: موضوعات مربوط به اصلاح طرح هادی روستای هدف گردشگری سیرچ در بخش شهداد از توابع شهرستان کرمان در کارگروهی با محوریت فرمانداری کرمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: موارد مربوط به کاربری‌های غیرمجاز در خارج محدوده روستای سیرچ در سال‌های گذشته در کارگروهی با محوریت فرمانداری کرمان مطرح می‌شود تا راهکار‌ها راجع به تغییر کاربری‌ها ارائه شود و در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان برای آن تصمصم‌گیری کنیم.

حمیدی یادآور شد: همچنین برای فضا‌های مسکونی و باغی روستای سیرچ که با عنوان مسکونی پیش‌بینی شده است، طرحی ارائه شد تا ساخت و ساز‌های انجام شده به‌عنوان مسکونی و باغ‌ها به عنوان باغات حفظ شود و قرار شد این مورد هم در کارگروه فرمانداری بررسی شود.

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب کرمان اظهار داشت: شرکت هفت‌باغ علوی در محدوده آب شرب و تامین آب شرب کرمان و ماهان واقع شده است و در سال ۷۸ مجوزی از دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست مشروط به ضوابط محیط‌زیست گرفته و تعهد محضری به اداره کل محیط زیست داده که پروژه فاضلاب را اجرا کند، اما هنوز اجرایی نشده است.

مهدی بخشی عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب هیچ تعهدی در زمینه ایجاد فاضلاب در محور هفت‌باغ علوی ندارد و ایجاد پروژه فاضلاب هفت‌باغ علوی با توجه به بحث زیست‌محیطی و تهدید احتمالی زیست‌محیطی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: شرکت عمران هفت‌باغ می‌تواند از آب فاضلاب برای سرسبز نگه داشتن مسیر هفت‌باغ استفاده کند.

سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان کرمان نیز در سخنانی اظهار داشت: فاضلاب هفت‌باغ علوی بر اساس مستندات از سال ۷۸ مطرح شده و شرکت هفت‌باغ علوی طرحی را چند بار ارائه داده، اما عملیاتی نشده است و آب و فاضلاب کرمان اعلام کرده شبکه فاضلاب کرمان و ماهان وارد سیستم شده است و امکان طراحی سیستم جدید وجود ندارد.

مجتبی نیک‌طبع ادامه داد: کاربری مسکونی و خدماتی زیادی در محور هفت‌باغ هست که باید به شبکه فاضلاب وصل می‌شدند و از ۳۰ طرح دارای مجوز بازدید کردیم که فقط ۵ واحد دارای سیستم سپتیک است که موارد زیست‌محیطی هم رعایت نمی‌شود و تهدید علیه بهداشت عمومی مطرح است و مکاتبات زیادی انجام شده و این در حالی‌ست که طرح ارائه شده از سوی هفت باغ قابل اجرا نیست.

وی عنوان کرد: جمعیت قابل‌توجهی در آخر هفته‌ها به محور هفت‌باغ علوی می‌روند که از سرویس بهداشتی و آب استفاده می‌کنند و با توجه به نبود شبکه فاضلاب این احتمال هست که بیماری‌ها و مشکلات زیادی را به‌وجود آورد.

نیک‌طبع اضافه کرد: باید تصمیم عاجل برای شبکه فاضلاب محور هفت‌باغ علوی گرفته شود.

همچنین مسؤول بخش آب شرکت عمران علوی نیز در سخنانی اظهار کرد: سال‌ها با اداره کل محیط‌زیست این مشکل را داریم که می‌گوییم شرکت یا مشاور را برای طرح فاضلاب هفت‌باغ معرفی کنید، زیرا ما تاکنون چهار، پنج مشاور برای این پروژه آورده‌ایم که ۶۰۰، ۷۰۰ صفحه گزارش نوشته‌اند، اما آقایان می‌گویند این مطالعات، اجرایی نیست.

وی بیان کرد: در زمانی که زمین در هفت‌باغ به شخص واگذار می‌کنیم باید سیستم سپتیک را اجرا کند و آن زمان که به عنوان شرکت عمران علوی به مردم پروانه می‌دادیم بر این موضوع نظارت داشتیم و طرف را قانع می‌کردیم که سپتیک را اجرا کند، اما از زمانی که صدور پروانه‌ها در محور هفت‌باغ به دست شهرداری‌ها افتاد، شهرداری‌ها بدون نظارت پروانه و پایان کار می‌دهند و برای‌شان مهم نیست، سپتیک را اجرا کنند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار