استاندار یزد در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران شهرستانی یزد که با حضور بیش از ۳۰ مدیر برگزار شد، به سوالات فعالان رسانه‌ای شهرستان اشکذر پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۶۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴ 06 April 2024

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، مهران فاطمی در نشست خبری با فعالان رسانه‌ای شهرستان اشکذر که با حضور بالغ بر 30 نفر از مدیران ادارات استان برگزار شد ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت علی(ع) و محکوم کردن جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه اظهار داشت: هر سال نشست‌هایی با اقشار مختلف در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد و امسال جنس این نشست‌ها را تغییر داده و با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان‌های استان این نشست‌ها را برگزار کردیم تا گزارش‌هایی غیر از گزارش‌هایی از جنس اداری را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: حضور در جمع مردم و در قالب افطاری‌های ساده در مساجد یکی دیگر از اقداماتی است که در ماه مبارک رمضان امسال در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم با مردم در نقاط مختلف یزد دیدار رودررو و مستقیم داشته باشیم.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: در سحرهای ماه مبارک رمضان وقت برای دعاکردن و نمازخواندن زیاد است و تلاش کردیم زمان افطار و ساعاتی پس از آن را به دیدار با مردم و اقشار مختلف قرار دهیم تا بتوانیم بیشترین تلاش برای رفع مشکلات آنها و شنیدن صحبت‌هایشان را داشته باشیم.(یکی از افرادی که در نشست حضور داشت از استاندار یزد گلایه کرد که چرا هر شب در محلات مختلف یزد حضور پیدا می‌کند و باید تنها به یک دیدار در هر شب اکتفا کند.)

فاطمی بیان کرد: در این نشست‌ها تأکید داشتیم که حتماً مدیران کل ادارات و معاونان استاندار حضور داشته باشند تا به صورت مستقیم پاسخگوی سؤالات خبرنگاران باشند و سوالی بی پاسخ باقی نماند.

اختصاص 250 میلیارد تومان به مدرسه سازی از سوی صنایع در اشکذر

وی در پاسخ به این موضوع که چرا صنایع باید مکلف به ساخت مدارس شوند گفت: کل اعتبار شهرستان اشکذر در یک سال 50 میلیارد تومان است و این که صنایع اشکذر 250 میلیارد تومان مدرسه بسازند معادل 5 سال بودجه و اعتبار این شهرستان است و همچنین کل اعتبار نوسازی مدارس استان یزد معادل همین 250 میلیارد تومان است.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: تمامی مدارسی هم که در این شهرستان اعلام نیاز برای ساخت شده به صورت کامل توسط شورای آموزش و پرورش شهرستان احصاء شده و اعلام گردید که این تعداد مدرسه برای این شهرستان الان نیاز فوری وجود دارد.

60 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در یزد با ارزش ریال سال 1400

فاطمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان به نرخ سال 1400 پروژه نیمه تمام در استان یزد داریم، گفت: این اعتبار به نرخ امروز بالغ بر 110 هزار میلیارد تومان است که در دولت‌های مختلف کلنگ زنی شده و از افتخارات دولت سیزدهم این است که هیچ پروژه جدیدی را شروع نکرده و تمام تمرکز خود را بر پایان دادن به پروژه‌های نیمه تمام البته در حد بضاعت بودجه‌ای خودش قرار داده است.

وی با بیان اینکه جاده سازی اگر در دشت برای هر کیلومتر حداقل 15 کیلومتر اعتبار نیاز دارد و در کوه‌ها و جاده‌ها هزینه آن بسیار بیشتر است گفت: در این دولت صرفا اقدامات بسیار زیادی در حوزه جاده سازی صورت گرفته است.

رفع آلودگی هوای اشکذر و استان را با جدیت دنبال کردیم

استاندار یزد با اشاره به مباحث مطرح شده در ارتباط با بحث آلودگی هوا گفت: در نخستین سفری که به شهرستان اشکذر داشتیم مصوب کردیم که 12 میلیارد تومان برای پایش آلودگی هوای شهرستان اشکذر در نظر گرفته شود تا بتوانیم وضعیت آلودگی هوا را پایش کنیم.

فاطمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در طول این دولت صورت گرفت بحث افزایش عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بود و این موضوع کاملا شفاف است و به صورت مستقیم به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده است.

همزمان 7 بیمارستان یزد در حال احداث است

وی در ارتباط با موضوع بیمارستان اشکذر گفت: همزمان با شهرستان اشکذر 7 بیمارستان در استان یزد به صورت دقیق در دستور کار قرار گرفته تا تکمیل شود و در برخی از نقاط از جمله شهرستان‌های خاتم و مروست وضعیت بسیار بدتر از دیگر نقاط استان بود که در این دولت تکمیل بیمارستان‌های آن به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

استاندار یزد عنوان کرد: یکی از اعتباراتی که داریم بحث اعتبارات متوازن است که باید در پروژه‌های مختلف هزینه شود ولی به دلیل اهمیت بحث بیمارستان‌ها تمام آن را به این موضوع اختصاص دادیم و امسال بیمارستان اشکذر به بهره برداری می‌رسد.

فاطمی یکی از مزیت‌های شهرستان اشکذر را وجود خیرین آن دانست و گفت: این شهرستان به دلیل وجود خیرین دلسوز جایگاه بسیار خوبی دارد که تاکنون هم اقدامات بسیار خوبی توسط آنها در شهرستان انجام گرفته است.

افزایش اعتبارات اشکذر از 20 میلیارد تومان به بالغ بر 134 میلیارد تومان

وی در ارتباط با اعتبارات این شهرستان گفت: کل اعتبارات شهرستان اشکذر به صورت سرجمع در سال 1399 مبلغ 20 میلیارد تومان بوده که در سال 1400 به 94 میلیارد تومان، سال 1401 به 132 میلیارد تومان و در سال 1402 که هنوز پرونده آن بسته نشده تا به الان 134 میلیارد تومان بوده و با توجه به اینکه پرونده مالی تا پایان شهریور سال بعد بسته می‌شود افزایش پیدا می‌کند.

استاندار یزد در ارتباط با بحث نهضت ملی مسکن گفت: مشکل اصلی زمین در بافق، اشکذر و زارچ بحث اراضی جنگ دستکاشت است که قانون به هیچ عنوان اجازه ورود به آن را نمی‌دهد و اراضی اشکذر هم یا خارج از محدوده هست و یا ملک شخصی مردم است و تنها راه ما این بود که باید جنگل‌های دست‌کاشت را مورد توجه قرار می‌دادیم.

رفع مشکل زمین نهضت ملی مسکن در اشکذر

فاطمی با بیان اینکه بسیاری از زمین‌ها هم مشکل شن‌های روان را داشت و امکان استفاده از این زمین‌ها هم وجود نداشت و به همین دلیل بحث مشکل زمین به صورت جدی در این شهرستان‌ها وجود داشت.

وی تصریح کرد: این موضوع را به شورای تامین و شورای دستگاه‌های نظارتی بردیم و به صورت فراقانونی مصوب کردیم که جنگل‌های دستکاشت برای مسکن استفاده شود و به جای آن سالانه 15 میلیارد تومان اعتبار به منابع طبیعی اختصاص دهیم تا اقدام به کشت جدید کند و این روند بالغ بر یک سال طول کشید.

استاندار یزد افزود: یکی دیگر از مسائلی که منجر به تاخیر شد این بود که در برخی نقاط برای اینکه مشکلی در زمینه آماده سازی به وجود نیاید، در حد حتی دو متر اقدام به خاک برداری و شن برداری شد تا زیرسازی با کیفیتی بتوان انجام داد و این آماده سازی در چندین لایه انجام می‌گیرد.

فاطمی با بیان اینکه در دولت سیزدهم، ریل‌گذاری اقتصادی استان را به سمت اقتصاد دانش بنیان بردیم و به صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کنیم گفت: ما واقعا معتقدیم که آلایندگی باید مدیریت و حذف شود و زمانی که

جلوی صدور مجوز صنایع آلاینده در محور مهریز عقدا را گرفتیم

وی افزود: در محور مهریز به عقدا سالانه سه هزار مجوز صادر می‌شد که از واحدهای خیلی کوچک تا خیلی بزرگ را شامل می‌شد و مجوز بدون هیچ قید و بندی و در کوتاه ترین زمان ممکن این مجوزها صادر می‌شد.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: زمانی که ما مجوز ممنوعیت استقرار صنایع آلاینده را گذراندیم به دو هزار و الان به یک هزار و 200 مجوز رسیده و مابقی آنها مربوط به واحدهای آلاینده بوده و حتی طرح‌های توسعه را هم مجوز ندادیم و حتی طرح‌هایی هم که از قبل مجوز گرفته بودند را هم در صورتی که پیشرفت فیزیکی نداشتند را لغو کردیم.

فاطمی خاطرنشان کرد: در صورتی هم که واحدی خارج از این چهارچوب طرح توسعه‌ای را اجرا کرده باشد با آن برخورد جدی خواهیم کرد و قائل به این موضوع هستیم که به جای توسعه واحدهای کاشی و فولاد، یزد را دانش بنیان کنیم و به مرکز و قطب ساخت ماشین آلات صنایع و معادن کنیم.

تولید صفر تا 100 خطوط تولید کاشی و سرامیک در استان یزد

وی تصریح کرد: الان ما در استان یزد صفر تا 100 خط تولید کاشی و سرامیک را در شهرک صنعتی جهان آباد میبد تولید می‌کنیم و تنها بحث پرس آن وارداتی است که امکان تولید در کشور وجود دارد ولی به دلیل عدم وجود صرفه اقتصادی در کشور تولید نمی‌شود.

فاطمی افزود: حداقل زمان مورد نیاز یک کارخانه صنعتی بزرگ سه سال است که به عمر این دولت اکتفا نمی‌کند و در صورتی که آلودگی وجود دارد مربوط به قبل از این دولت است اما همه انگشت اشاره در ارتباط با خطاهای 4 دهه گذشته را به طرف این دولت گرفته‌اند اما هیچ کسی سوال نمی‌کند که مجوز 200 کارخانه کاشی در محور مهریز به عقدا را چه کسی داده است و چرا در کنار سکونت‌گاه‌ها و در مسیر باد غالب این مجوزها صادر شده است.

استاندار یزد بیان کرد: چرا زمانی که می‌خواستند فاضلاب شهر یزد را اجرا کنند در جوار شهر یزد این کار را انجام دادند که الان بو و پشه و هر چیز دیگر آن برای مردم آسیب زا باشد؛ این موضوعات از دهه 70 مطرح شده و به مرحله اجرا رسیده است.

هیچ مجوزی برای کارخانه شیشه در اشکذر صادر یا تمدید نشده است

وی گفت: نمی‌گوییم مصوبات ما همه مسائل و مشکلات زیست محیطی را حل کرده ولی حداقل این دولت تمام تلاش خود را به کار بسته که بتواند بحث آلودگی هوا در این منطقه را مدیریت کند؛ حتی همین کارخانه شیشه که مورد گلایه است مصوبه در سطح ریاست جمهوری دارد اما به دلیل پاسخی که ما دادیم، رئیس جمهور به دلیل وجود حواشی اجتماعی آن به صورت کامل کار را متوقف کردند.

فاطمی افزود: اگر می‌خواستیم به روال سالهای قبل کار را انجام دهیم و مردم برای ما مهم نباشند این پروژه که مجوز ریاست جمهوری داشت را هم پیگیری می‌کردیم و بدون هیچ مشکلی کار را به جلو می‌بردیم و بعد از چند ماه هم عادی سازی صورت می‌گرفت ولی الان ما به دلیل اهمیتی که به مردم قائلیم این کار را متوقف کردیم.

استاندار یزد عنوان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار قرار دادیم بحث توسعه گردشگری بود که خوشبختانه به صورت جدی این موضوع در دست اقدام قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که نباید صنعتگر و کارآفرین که الان فرمانده جنگ اقتصادی است و در میدان تولید با هزار و یک رقم مشکل فعالیت می‌کند دلسرد شود؛ البته بحث سلامت مردم از اهمیت و اولویت بسیار زیادی قائل است و مطالبه رفع آلودگی باید به درستی دنبال شود اما این نباید به تقابل بین مردم و صنعتگر منجر شود.

صنعتگران و کارآفرینان اشکذر به سمت صنایع دانش بنیان هدایت شوند

فاطمی افزود: ما باید از عناصر فعال در عرصه تولید و رشد آن حمایت کنیم اما باید کارآفرینان را هم توجیه کنیم که این شهرستان دیگر ظرفیت چنین صنایع آلاینده ای را ندارد و آنها را باید به سمت صنایع پاک هدایت کنیم.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: در ارتباط با مسائلی که ائمه جمعه مطرح می‌کنند به هیچ عنوان بی تفاوت نیستیم و چندین جلسه معاونان استاندار با ائمه جمعه به صورت مستقیم صحبت کرده و توضیحات لازم را به آنها ارائه و پاسخ سوالاتشان را داده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار