کد خبر: ۶۸۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵ 25 November 2018

باغین در مجاورت شهر کرمان واقع شده است، اراضی گسترده و حاصلخیز این منطقه همیشه از معروفیت خاصی برخوردار بوده اند، قنوات یا منابع تأمین آبمان در حوالی قریة‌العرب یعنی چهل و پنج کیلومتری باغین مظهر می‌شوند.

استاد کارانی که این رشته قنات‌ها را صدها سال قبل دائر نمودند. در اصل اندیشه و فکرشان را نسبت به حیات انسان‌ها ماندگار نمودند. آنها در عصری این منابع آبی را شناسایی و راه‌اندازی نمودند که هیچ‌گونه امکاناتی وجود نداشت.

ولی درک و درایتشان برای تولید محصولات کشاورزی و ایجاد تضمین‌های مقتدر برای نسل‌های بعدی سبب ایثارگری و فداکاری‌هایی شد که به ما باغینی‌ها و تمامی استفاده کنندگان از سرتاسر مسیرانتقال آب از مظهر قنوات تا باغین حیات و بقاء بخشیده است. پدرانمان از این قنوات به عالی‌ترین شکلی حفاظت و حراست می‌نمودند، تا اینکه ناگهانی حرف چاه و چاه‌زنی بر سر زبان‌ها افتاد، دیگر باغین‌مان حال و هوای دیگری پیدا کرد. دستگاه‌های حفاری کار سوراخ، سوراخ نمودن دشت باغین و بی‌توجهی آنها نسبت قنوات آغاز شد.

قنواتی که روزگاری برای آبیاری اراضی و باغات مرد کاری می طلبیدند کم کم مورد بی مهری قرار گرفتند. ریزش‌های داخلی کوره‌ها و چاه‌های میله‌ای قنوات آبدهی آنها را کم نمود و طولانی بودن مسیر انتقال آب یعنی 45 کیلومتر هم به مشکلات افزود. کار حفاری و بهره برداری از آب سفره های زیرزمینی دشت باغین هم دوره‌ای داشت و حالا دیگر به پایان رسیده است.
دیگر زمانی است که انگار تاریخ تکرار شده و اهمیت قنوات در ذهن همه ما احیاء شده است. پیگیریم که روز از نو و روزی هم از نو، قنواتمان را شناسایی و برای آنها چاره اندیشی نمائیم. مسئله قنات و قنات داری را در استان کرمان دنبال نمودم، نتیجه خوبی نگرفتم انگار اگر قنوات مان استان یزد بودند نانمان تو روغن بود. ولی حالا اینهم باری به مشکلاتمان اضافه نموده و اول بدبختیمان است. چطور ممکنه قنواتی که صدها سال بواسطه رعایت کلیه اصول فنی مهندسی آن عصر راه‌اندازی و هنوز هم بخوبی تولید آب می‌نمایند، به آنها بی‌توجه باشیم و فکرمان را به آبهای ژرف و این قبیل رویاها سرگرم نمائیم؟ فعلأ برای ما تفهیم شده که پیشینیانمان بهتر به حیات و زندگی ما فکر کرده‌اند.

حالا هم ما تلاش کنیم که با وجود این همه دانشگاه و دانشگاهی و علوم مهندسی، کسانی پیدا شوند که به احیاء و مرمت قنوات آباء و اجدادیمان فکر کنند آنها را منطبق بر پیشرفت‌های فن و تکنولوژی به روز نمایند. شکی نیست که به این ترتیب می توان بحران آب استان کرمان را مهار نمود.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجوئی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار