کد خبر: ۶۹۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷ 14 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، اگر بگویم مدیریت آب در استان ضعیف است بی‌راه نگفته‌ایم جمله‌ای که در حال حاضر برای آحاد مردم کرمان قابل تعمیق و بررسی می‌باشد ، من هم به نوبه خود به فکر افتادم که مدیریت آب را تحلیل نمایم که معنایش در سرزمین پهناور استان که وسیع ترین استان کشور عزیزمان می‌باشد چیست ؟

شاید به معنای حفر مستمر و بی‌امان چاه‌های عمیق در جای جای استان و رساندن سطح آب‌های تحت الارض از سطح اولیه که همه از سطح زمین بوده به عمق بیش از یکصد و پنجاه الی دویست متر ، یعنی خشکاندن سفره‌های آب زیر زمینی و به بن‌بست کشاندن کار تأمین آب چاه‌ها در اغلب نقاط استان که به سرعت در حال پیش روی است ؟ یعنی در کنار صدور پروانه حفر چاه خارج از ظرفیت مجاز بهره‌برداری از سفره‌های آب زیرزمینی و خشکاندن بخش تران کلیه قنواتی که میراثی فرهنگی بوده‌اند.

و نهایتاً باز نمودن آنها یعنی بی مهری و بی توجهی به قنوات  باقیمانده در مناطق کوهستانی و عدم توجه و سهل انگاری در ارتباط با چگونگی مرمت و بازسازی آنها یعنی عدم توجه به پیشرفت های فنی و مهندسی برای بکار بردن آنها در توسعه و بهره برداری بهینه و به روز از قنوات موجود یعنی عدم تناسب و توافق و هماهنگی بین ارگانهای مدعی مدیریت آب در سطح استان و اجرای طرح‌هایی که در آن ها آثاری از توافق ، همفکری و هماهنگی وجود ندارد ؟ یعنی عدم شناخت از این استان پهناور نداشتن برنامه زمانبندی معین و مشخص برای طرحهای سد خاکی، آبخیزداری ؟ یعنی اجرای طرح‌های آب و خاکی که پس از ایجاد هزاران امید و آرزو در ذهن مردم  و آرزو تخریب و غیر قابل بهره‌برداری شدنِ آنها در اولین سال‌های بعد از اجراء ؟ یعنی اجرای سد خاکی که در شروع به کار ، بستر رودخانه را علی‌رغم مغایرت با قانون توزیع عادلانه آب عده‌ای ادعای مالکیت نموده و بفروشند به دولت و پس از دست به دست شدن چندین پیمانکار قبل از افتتاح با اولین آبگیری صدای شکست آن به گوش جهانیان می‌رسد و خوارک تمام سایتهای خبری گردد ؟
یعنی اینکه رسماً به روستاهای پایین دست یکی دیگر از سدها اعلام نمایند روستاها را تخلیه و شب بالای بلندی زندگی کنند که احتمال تخریب سد و شکست آن هست ؟ البته بقای آن تا امروز مدیون تداوم  پروسه خکسالی می باشد !
اگر خواسته باشیم بیشتر و بیشتر بنویسیم چند صفحه روزنامه جایی برای درج مطالب دیگر نخواهد داشت در مجموع در استان ما مدیریت آب موهومی و مبنی و تعهد واقعی ندارد. در اینجا شگفت زده شدم که چگونه پدیده‌ای که موجودیت ندارد آنرا کلاسه بندی نموده و نمره ضعیف به آن اطلاق نموده‌اید ؟
بهتر نبود که قبل از ورود به این دست مبحث اول این سوال میشد که آیا در این استان مدیریت آب وجود دارد ؟ کجاست ؟ شرح خدمات و نظام کاری آن چیست ؟ و مسائل مطروحه مرتبط به آب را چگونه برنامه‌ریزی و برای آنها مجوزکاری صادر نموده است ؟ چگونه است که مجوز حفر چاه بجای قنات به گروهی داده می‌شود ولی مواجه شدن با درگیریهای شدید زد و خورد کار را به شورای آن شهر می کشاند و تحقیقات بعدی روشن می سازد که مجوز اشتباهی صادر شده است در شهر کرمان که سطح آب‌های زیر زمین روز به روز بالا آمده و خطر جدی برای آحاد مردم شهر شده چگونه است که مجوز حفاری تا دویست متر صادر می‌گردد و آب‌های زیرزمین را به سرعت به کمک بالا رفتن آبهای زیر سطحی می‌فرستند ؟
در پایان تأکید می‌کنم که جمله مدیریت آب در استان ضعیف است را با شهامت پس بگیرید و بجای آن بفرمائید مدیریت آب در استان کرمان زیر نظر چه ارگان یا چه افرادی است ؟ اگر موفق شدید که برای این جمله جواب روشن و عینی دریافت نمائید از روی جواب‌های مجاز هستید که آنرا ارزیابی نمایید که ضعیف است ، خوب است ، قوی است ، و ...
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار