روغن نباتی گلناز  کرمان، روزی روزگاری به سیزده کشور دنیا صادرات داشته است، امّا حالا با شش ماه حقوق معوقه کارکنان دست به گریبان است؛
کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان متأسفانه از سال 93 به علت را نیز درگیر نموده است.
کد خبر: ۷۲۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱ 10 March 2019

در تجمع مقابل استانداری کرمان: کارگران: نداریم ، نداریم ، مسوولان: سعه صدر داشته باشید

به گزارش تابناک کرمان به نقل از راه آرمان؛ اسفند ماه آخرین ماه سال است و همه در شرف آماده شدن برای سال نو. ایرانی‌ها و علی الخصوص کرمانی‌ها هم برای رسیدن ایام عید آداب و رسوم خاصی دارند، اهل خانواده یعنی همسر و فرزندان از پدر خانواده توقع دیگری دارند و آن هم خرید برای عید نوروز از جمله لباس نو و خشکبار، شیرینی و گاهی اوقات نو کردن لوازم خانه بالاخره اینکه همه در جنب و جوش و تلاش  هستند. معضلاتی از جمله عدم تأمین مالی و مواد اولیه دچار مشکل بوده و تعداد زیادی از کارگرانی که در این کارخانه مشغول به کار بوده اند.

اما حمید آقا امسال دستش خالیست و شرمنده خانه و خانواده‌اش است، او کارگر کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان است  به خبرنگار ما می‌گوید حدود شش ماه است که حقوق نگرفته و 8 ماه هم بیمه‌اش ...
وی در ادامه می‌گوید من تنها نیستم و تعداد زیادی از کارگران نزدیک به هزار نفر وضعیت‌شان همانند من است هر چه به مسئولین مراجعه می‌کنیم کسی جوابگو نیست.
« به پول یک کیلو سیب زمینی برای شام بچه‌هایم درمانده‌ام، به دادمان برسید»

یک روز پیامکی برایم رسید و مضمون آن چنین بود ” شما را به خدا برای ما کاری کنین، من گوشت مرغ نمی‌خواهم، گوشت قرمز نمی‌خواهم، به خدا قسم به یک کیلو سیب زمینی برای شام بچه‌‌هایم مانده‌ام، به دادمان برسید”. این را یک کارگر کارخانه روغن نباتی گلناز برایم ارسال کرده بود.
چون از مسائل و مشکلات این کارخانه خبر داشتیم برای رسیدن به پاسخ با چند تن از مسئولین تماس گرفتیم و مصاحبه‌های آنان را منتشر نمودیم.

هفته گذشته اجتماع کارگران مقابل استانداری کرمان ما را بر آن داشت تا از نزدیک گزارشی تهیه نماییم خیلی جالب است بدانید تعدادی از آنان وسط خیابان نشسته بودند و سفره‌ای پهن کرده و تنها چند عدد سیب زمینی و پیاز بر روی آن گذاشته بودند و روی پلاکاردهایی که در دست داشتند نوشته شده بود “کارگران روغن نباتی عید ندارند”.

بر تعداد اجتماع کنندگان اضافه می‌شد، وقتی که نزدیکشان رسیدم، گفتند شما خبرنگارید، بعد از نشان دادن کارت شناسایی قبول کردند که از مشکلاتشان بگویند یکی از آنان مؤدبانه گفت: ببخشید قصد ما اغتشاش نیست ما فقط اینجا آمده‌ایم تا از مسئولین بخواهیم برایمان کاری کنند، زیرا خودتان در جریان هستید نزدیک عید نوروز است و اهل خانواده علی‌الخصوص بچه ها نداشتن، سرشان نمی‌شود و عیدی می‌خواهند و ما شرمنده آنان، شما بگویید چه کنیم؟؟؟!!!
در بین جمعیت تعداد زیادی جوان تحصیل کرده بودند که یکی از آنها جلو آمد و گفت نمی‌دانم چقدر حرفم را باور می‌کنید خانواده‌ام در حال از هم پاشیدگی است و همسرم می‌خواهد جدا شود تو را بخدا بگویید چه کسی مسئول است؟؟؟!!!
( البته باید یادآور شویم که کارخانه گلناز کرمان از سال 93 به بعد دچار مشکلاتی همچون عدم تأمین مالی و مواد اولیه بوده است).
در همین حین معاون سیاسی امنیتی استاندار، معاون فرماندار، غفاری مسئول شرکت‌های شهرک صنعتی، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کرمان طی نشستی در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری با حضور کارگران اجتماع کننده خواستار شنیدن مشکلات آنها از زبان خودشان شدند.
در ابتدای جلسه وفایی معاون استاندار بعد از شنیدن مشکلات کارگران از آنان دلجویی نموده و گفت که باور کنید کلیه مسئولین و دست اندرکاران از جمله استاندار، فرماندار و نمایندگان مجلس در صدد رفع موانع و معضلات شما هستند.
معاون فرماندار هم بیان کرد: هم اینک فرماندار به خاطر حل مسائل مالی شما در تهران حضور دارند.
« اگر کسی نمی‌خواهد به کارش ادامه دهد می‌تواند به اداره کار مراجعه نموده و با ارائه شکایت و رسیدگی از بیمه بیکاری استفاده نماید»

رئیس اداره کار شهرستان نیز بعد از دلجویی از کارگران و بیان اینکه ما از کلیه مسائل و مشکلات شما از سال 93 با خبر هستیم گفت: همه دوست داریم که کارخانه تعطیل نشود ولی اگر کسی نمی‌خواهد به کارش ادامه دهد می‌تواند به اداره کار مراجعه نموده و با ارائه شکایت و رسیدگی از بیمه بیکاری استفاده نماید.

غفاری مسئول شرکت‌های شهرک‌های صنعتی نیز عنوان کرد: کلیه مسئولین سعی دارند تا همچنان این کارخانه در چرخه تولید قرار گیرد و تعطیل نشود زیرا با تعطیلی این واحد تولیدی تعداد زیادی از کارگران بیکار خواهند شد که به ضرر همه شما خواهد‌ بود، وی از کلیه کارگران سؤال کرد آیا می‌خواهید به کارتان ادامه دهید که همه تأیید کردند سپس وی ادامه داد: پس باید سعه صدر داشته باشید زیرا قول‌هایی داده شده که امیدواریم که هر چه زودتر محقق شود و تا قبل از عید نوروز یک مقدار از مشکلات اقتصادی شما مرتفع شود.

کارگران همچنان معترض بودند و گفتند این روزها مسئولین قولهای زیادی دادند که هنوز محقق نشده چرا فقط وعده و وعید می‌دهید و همه‌اش اگر و شاید می‌آورید حال اگر این اگرها و شایدها محقق نشود چه کسی می‌خواهد جوابگوی زن و بچه‌های ما باشد؟؟؟!!!

یکی دیگر از کارگران در بین جمعیت بیان داشت این همه می‌گویید “حمایت از کالای داخلی ” پس کجایند مسئولینی که درد دل ما جوانان را بشنوند.

بالاخره در انتهای جلسه قرار شد با وعده‌هایی که مسئولین دادند مدتی کارگران سعه صدر داشته و صبر نمایند.
ما هم بیکار ننشستیم و  به سراغ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی رفتیم و از نزدیک جویای پی گیری این مسئله شدیم که وی در جواب به خبرنگار ما گفت: نشستی برای رفع مشکل این کارخانه با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره، معاون وزیر صنعت و روسای بانک‌ها، مجموعه شرکت بازرگانی دولتی و … در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد.

پورابراهیمی ادامه داد: شرکت حدود 140 میلیارد تومان بدهی دارد و امکان اخذ وام جدید و یا خارج شدن از لیست سیاه را ندارد، الا اینکه تعیین تکلیف کنیم که چه اقداماتی را می‌خواهد پیگیری کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: شرکت اعلام کرده که اگر 30 میلیارد تومان منابع تأمین مالی شود ظرفیت مجدد تولید را می‌توانند برگردانند، لذا اولین توافق و اقدام باید این باشد که بدهی معوق شرکت را خارج و به بدهی جاری تبدیل کنیم و براساس برنامه زمانبندی منابع جدید را تزریق کنیم که کار تولید آغاز شود.

پورابراهیمی عنوان کرد: اقدام دیگر خارج شدن از لیست سیاه بانکی است و دو بانک اصلی طلبکار این توافق را انجام داده‌اند و توافق اولیه با بانک مرکزی هم انجام شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: در توافق انجام شده مقرر شد که اگر به هر دلیلی این تصمیم در حوزه بانکی با تأخیر و مشکلی روبه‌رو شد، شرکت بازرگانی دولتی ظرفیتی را به صورت امانی در اختیار کارخانه روغن نباتی گلناز قرار دهد که با تحویل روغن خام به شرکت، روغن استحصال شده را با برند گلناز تحویل بگیرد.

وی ادامه داد: اجاره انبارهای روغن شرکت گلناز که بزرگترین انبارهای ذخیره‌سازی را در کشور دارد می‌تواند برای این شرکت درآمدزایی کند و برای این قرارداد هم شرکت بازرگانی دولتی اعلام آمادگی کرده است.

پورابراهیمی گفت: بخش سوم اقدامات در حوزه شرکت‌هایی است که اکنون نیاز شدیدی به استفاده از خط تولید موجود روغن نباتی گلناز دارند.

وی ابراز داشت: این شرکت به 13 کشور دنیا روغن صادر کرده پس ظرفیت و استعداد این کار را دارد و نباید اجازه دهیم که دچار مشکل بوده و تعطیل باشد در حالی که می‌تواند حداقل هزار نفر اشتغال را احیا کرد.

«پورابراهیمی: این شرکت به هیچ بهانه‌ای نباید متوقف شود»

پورابراهیمی گفت: این شرکت به هیچ بهانه‌ای نباید متوقف شود، چون استانداردها، توانایی و ظرفیت تولید خوب را دارد و تنها عزم و اراده جدی مدیریتی می‌خواهد.

به گزارش راه آرمان؛ امید آن داریم که هر چه زودتر مسائل مالی و مواد اولیه این واحد تولیدی به کمک مسئولین مربوطه حل و فصل شود و کارگران هم شرمنده خانواده هایشان نباشند و این کارخانه همچنان در چرخه تولید باقی بماند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار