آیا ساختار سازه‌های بتنی طوری طراحی و اجرا شده که از قاعده نشست و یا ایجاد ترک و شکاف مصون باشند؟ شکل نیست که با ایجاد هر نوع ترکی که بدنبال نشست قسمتی و یا تمامی زمین زیر تأسیسات بتنی میدان آزادی اتفاق می‌افتند، بالا آمدن آب‌های زیر سطحی شهر کرمان و به تبع آن میدان آزادی لحظه‌ای می‌باشد، چاره اندیشی برای شرایط افزایش ارتفاع و یا ارتفاع گرفتن بیشتر آب‌های زیر سطحی
کد خبر: ۷۲۷۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷ 21 March 2019

به گزارش تابناک کرمان، طراحان و متفکران سازه‌های بتنی میدان آزادی قبل از هر اقدام اجرائی قطعاً از وضعیت آب‌های زیرسطحی شهر کرمان مطلع بوده‌اند. آنها به خوبی از وضعیت بالا آمدن لحظه‌ای آبهای زیر سطحی که از عمق چهل متری زمین در طی سالیان متمادی و با عنایت به ساختار زمین شناسی شهر کرمان‌، اثرگذاری این آب‌ها در ساختمان تاریخی مسجد جامع، بانک صادرات و... بخوبی اطلاع داشته‌اند. حتماً ساختار زمینی مجموعه میدان آزادی را کنترل نموده، کوره‌های قنواتی که قبل از مطرح شدن آب‌های زیرسطحی از این منطقه عبور می‌نمودند ولی با خشک شدن تدریجی آنها و بالا آمدن آب‌های زیرسطحی، ممری برای جابجایی آب‌های زیر سطحی شده‌اند هم از روی نقشه‌های 50000: 1 مشاهده نموده‌اند.


تحلیل بیشتر زمین محل سازه‌های بتنی و اطلاعات موجود وقت به شرطی اجازه طراحی و اجراء این طرح را می‌داد که قبل از هر اقدامی آب‌های زیر سطحی محدوده میدان آزادی مورد ارزیابی و مطالعه دقیق قرار گرفته، و مسیر جهت کوره‌های قنات قدیمی، جهت شیب هیدرولیکی، با توجه به واقعیت‌های موجود بررسی و پس از آن با طرح تأیید شده برای مهار آب‌های زیر سطحی این محدوده و اجرای آن برای مطالعه و اجرای سازه‌های بتنی برنامه‌ریزی می‌نمودند.
مشاهدات قبلی از نحوه پمپاژ و تخلیه آب‌های زیر سطحی برای پیدا کردن و یا آماده نمودن فضایی برای آرماتوربندی و بتن‌ریزی نشان می‌دهد که بدواً طرحی برای مطالعه و چگونگی مهار و انتقال آب‌های زیر سطحی و یا اجرا نشده است.

بدیهی است که با خاکبرداری و احداث ترانشه شیب هیدرولیکی، کلیه محدوده میدان و گستره ساختمان، آپارتمان‌های چند طبقه، با داشتن آب‌های زیر سطحی تحت فشار به سمت ترانشه‌ها سوق پیدا کرده، بطوریکه پمپاژهای پیوسته و انتقال آب وسیله تانکرها، لوله ها جوابگو نمی‌باشد. زه آب‌های تخلیه شده درست از محل زمینهایی است که بر روی آنها آپارتمان بنا شده، قطعاً تخلیه شدن این زه آب‌ها یعنی آزاد شدن فضاهایی که تحمل باربری سازه‌های مختلف را بعهده داشتند، با رها شدن زه آبها یعنی ایجاد فضاهایی که سبب نشست زمین و یا نشست ساختمان هایی می‌شوند که بر روی آنها بنا شده‌اند. آیا ساختار سازه‌های بتنی طوری طراحی و اجرا شده که از قاعده نشست و یا ایجاد ترک و شکاف مصون باشند؟ شکل نیست که با ایجاد هر نوع ترکی که بدنبال نشست قسمتی و یا تمامی زمین زیر تأسیسات بتنی میدان آزادی اتفاق می‌افتند.
آب های تحت فشار زیر سطحی سرعت گرفته و به طرف ترانشه‌ها سرازیر شده و کار بهره‌برداری از مجموعه را مختل می‌نمایند. مسئولینی که بنای این سازه را طراحی و اجرا نموده‌اند مطرح می‌نمایند که وانی را ساخته‌ایم با این تفاوت که از داخل وان بهره‌برداری نمائیم، هدف از طرح این مسئله اطمینان دادن به اذهان عمومی نسبت به اینکه به داخل وان آب ورود پیدا نمی‌کند و از طرفی فشارهای منفذی آب سطح بیرونی وان و یا برخورد جریان زه آب‌های اطراف وان با برخورد به دیواره و یا جداره وان منحرف و مشکلی ایجاد نمی نمایند. به عبارت بهتر تعادل در زه آب‌ها ایجاد می‌نمایند که مزاحمتی برای سازه بتنی نداشته باشند. سؤال اینجاست که آیا پیمانکاران چنین تمهیداتی را اتخاذ و اجرایی نموده‌اند که پس از اتمام عملیات اجرایی در تمامی سطح بیرونی که با آب‌های زیر سطحی تحت فشار در تماس هستند حتی کوچکترین نشست یا ترک بوجود نیاید؟ و یا راهی برای ورود آب به داخل وان باز نگردد. بررسی های بیشتر کارشناسی موارد ذیل را مورد تایید قرار می‌دهد.

1- بازنگری و تحقیقات بیشتر در خصوص وضعیت آب‌های زیرسطحی و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای مهار آنها قبل از اینکه ناکارآمدی این تأسیسات علنی گردد.

2- از آنجایی که بالا آمدن آب‌های زیر سطحی شهر کرمان و به تبع آن میدان آزادی لحظه‌ای می‌باشد، چاره اندیشی برای شرایط افزایش ارتفاع و یا ارتفاع گرفتن بیشتر آب‌های زیر سطحی.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار