سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان کجایی؛
تمامی شئونات شخصیتی و خانوادگی و اصالت‌مان را براحتی زیر پا گذاشته و برایمان نسخه‌های یارانه و یا بسته‌های غذایی می‌پیچند ما از همان قومی هستیم که در روزگاران بسیار سخت و پرمشقت صدها سال قبل با شرف و عزت در این روستاها کار و تلاش کردیم
کد خبر: ۷۲۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱ 22 March 2019

به گزارش تابناک کرمان، پهنه‌ای بسیار گسترده از شهرستان رودبار جنوبیم، زندگی خانواده‌هایی که در این سرزمین سکونت می‌کنند، بسیار اسف‌بار و همه مسئولین و کسانیکه از این منطقه پهناور بازدید می‌نمایند، به شدت متأسف می‌شوند. به تناسب پست و موقعیتی که دارند به فکر می‌افتند که برایمان چکار کنند تا از بی‌سر و سامانی و فقر نجات پیدا کنیم. بعضی از بازدید کننده ها اغلب دیداری سطحی دارند و حوصله تعمق و کنترل روستاهایمان را ندارند. عظمت و ابهت نیاکان و پیشینیان ما را در ارتباط با تأمین آب که با احداث قنات شکل گرفته به چشم‌شان نمی‌آید. انتخاب محل گمانه برای حفر مادر چاه، تنظیم بخش تران و خشکان قنات در جای‌جای این سرزمین که نشانگر قدرت تفکر و تعقل پدرانمان درصدها سال قبل را دارد, قادر به ارزیابی نیستند. تمامی شئونات شخصیتی و خانوادگی و اصالت‌مان را براحتی زیر پا گذاشته و برایمان نسخه‌های یارانه و یا بسته‌های غذایی می‌پیچند ما از همان قومی هستیم که در روزگاران بسیار سخت و پرمشقت صدها سال قبل با شرف و عزت در این روستاها کار و تلاش کردیم، به همت زور بازویمان قنات درآوردیم، ابتکاری که بتواند منصفانه برای همیشه از سفره‌های آب زیرزمینی آب تخلیه نماید، کشاورزیمان با زندگی‌مان رونق و جایگاه داشت، مطرح بودیم، امروزه به تناسب تحولات اجتماعی ما هم توقع پیدا کرده‌ایم، منتظریم و انتظاری که هرگز تحقق پیدا نمی‌کند. راه‌اندازی و به روز نمودن قنوات ما با توجه به پیشرفت‌هایی که در فن و تکنولوژی ایجاد شده خواست ماست. و خواسته برحقی که نمی‌دانیم با چه زبانی و چه شکلی آنرا بیان کنیم. هر قناتی که در این منطقه دائر گردیده با زندگی زمان احداث یعنی صدها سال قبل هماهنگ شده، توقع‌مان این است که توسعه قنوات ما در دستور کار مسئولین قرار بگیرد. اگر مسئولین راهکاری برای نوکنی، احداث دستک‌های فرعی در بخش تران کوره قنات به منظور افزایش آبدهی قنات برنامه‌ریزی و انجام دادند، یعنی اینکه ما را درک نموده‌اند. اختصاص مختصر اعتباری برای هرنج قنات، یا طوقه چنینی چاه‌های میله‌ای بخش خشکان قنات آنهم با پیمانکاران غیر بومی و باز هم بصورت محرمانه بدور از نظر و اعمال تجارب ما محلی‌ها خواسته ماست و گرهی از کارها باز نمی‌کند.

از مسئولین محترم استان کرمان انتظار داریم که در موارد ذیل ما را کمک نمایند:
1- در دانشگاه‌های استان رشته‌ای به نام قنات و قناتداری را به ثبت برسانند. تا بدین وسیله با آموزش فرزندانمان به اصول علمی کار قنات آشنا و برای چگونگی حفاظت و نگهداری راهنمایمان باشند.
2- بازدید از هر رشته قنات و تهیه گزارش از وضعیت و نحوه احیاء و مرمت قنات توسط مهندسین دست اندر کار الزامی نمایند.
3- در برنامه‌ریزی برای احیاء قنوات از نیروهای محلی متعهد و با تجربه استفاده نمایند.
4- برای ترویج سیستم‌های آبیاری تحت فشار یاریمان نمایند.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار