رئیس کل دادگستری استان کرمان؛
رئیس کل دادگستری استان کرمان خواستار رسیدگی به پرونده‌های معوقه و تعیین تکلیف فوری آن‌ها در سیستم قضایی استان شد و با اشاره به پاسخگویی مبهم دستگاه‌های استعلام‌شونده و تاثیر آن در اطاله‌ی دادرسی، گفت: «شخص مدیران کل را مسئول پاسخگویی به موقع، واضح و روشن به استعلامات دستگاه قضایی می‌دانیم و در صورت عدم پاسخ به استعلامات در زمان تعیین شده و یا پاسخگویی مبهم، حتما بر مبنای مقررات آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی اقدام لازم صورت خواهد پذیرفت».
کد خبر: ۸۱۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶ 20 January 2020

به گزارش تا کرمان به نقل از روابط عمومی دادگستری کرمان، یدالله موحد در نشست تعاملی دادگستری کل استان کرمان با ادارات مرتبط در راستای اجرای دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های معوقه و تعیین تکلیف فوری آن‌ها بیان کرد: «یکی از برنامه‌های تحولی ریاست قوه قضائیه در دوره‌ی مدیریت جدید این است که اطاله‌ی دادرسی در حد مقدور کاهش یافته و پرونده‌های مسن در این دستگاه تعیین تکلیف شوند».
وی افزود: «به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های معوقه و تعیین تکلیف فوری آن‌ها لازم است که مدیران همکاری لازم را داشته باشند تا استعلام‌های مربوطه در بازه‌ی زمانی قانونی پاسخ داده شود».
موحد با اشاره به این‌که در شرایط فوق‌العاده‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های معوقه قرار داریم، اضافه کرد: «یکی از دلایل اطاله‌ی دادرسی، مربوط به نهادهایی است که با دستگاه قضایی همکاری دارند اما به نظر می‌رسد همت بیشتری برای سرعت در پاسخگویی و اعلام نظرات و پاسخ استعلامات را می‌طلبد».
رئیس کل دادگستری استان کرمان، پاسخگویی مبهم دستگاه‌های استعلام‌شونده را از دیگر دلایل اطاله‌ی دادرسی برشمرد و خاطرنشان کرد: «ضمانت‌های اجرایی سختی برای عدم پاسخگویی دستگاه‌های مرتبط به استعلامات دستگاه قضایی پیش‌بینی شده است اما قضات همواره تلاش می ‌کنند که روندها بر اساس تعاملات مناسب قانونی پیگیری شود».
موحد با اشاره به این‌که همگامی پاسخ استعلامات با اقدامات قضایی موجب تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی می‌شود، بیان کرد: «شخص مدیران کل را مسئول پاسخگویی به موقع، واضح و روشن به استعلامات دستگاه قضایی می‌دانیم و در صورت عدم پاسخ به استعلامات در زمان تعیین شده و یا پاسخگویی مبهم، حتما بر مبنای مقررات آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی اقدام لازم صورت خواهد پذیرفت».
وی با اشاره به این‌که نظام قضایی کشور دچار اطاله‌ی دادرسی است و بسیاری از دعاوی، اختلافات و پرونده‌ها مدت‌ها طول می‌کشد تا منتهی به تصمیم قطعی و نتیجه‌ی نهایی شود، گفت: «تراکم مراجعات، پیچیدگی و نوع دعاوی، پایین بودن دانش حقوقی مردم و … از جمله دلایل اطاله‌ی دادرسی است».
رئیس شورای قضایی استان کرمان با اشاره به این‌که در تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه و مسن نیاز به کار جهادی داریم، افزود: «ریاست قوه قضائیه دستور داده‌اند به سرعت درباره‌ی پرونده‌های معوقه و مسن یا رای صادر شود و یا دلایل عدم صدور رای از سوی قضات به ریاست کل دادگستری استان‌ها و از این طریق به ریاست قوه قضائیه اعلام شود».

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار