حجت‌الاسلام علیانژاد در اولین نشست فصلی سال 94، ویژه والدین نوآموزان مهد قرآن و عترت نسل سلمان، وابسته به فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) پیرامون موضوع «روش‌های اصلاح و تغییر رفتار کودک» راهکارهای مناسبی برای والدین ارائه نمود.
کد خبر: ۲۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴ 18 April 2015
به گزارش تابناک یزد،حجت‌الاسلام علیانژاد در تبیین روش‌های کاهش و حذف رفتارهای نامطلوب همچون بی‌نظمی، ناسازگاری و... در کودکان گفت: مسئله‌ی تربیت انسان چیزی نیست که بتوان ساده از کنار آن رد شد، واقعاً وقت، فکر، مشورت و دغدغه‌مندی می‌خواهد.
وی به اهمیت و جایگاه مهم و حساس تربیت فرزند و تربیت نسلی به عنوان سرباز امام زمان(عج) در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: فرزندان ما باید برای زمان خود تربیت شوند. وقتی ریشه را در کسانی که در مقابل انحرافات قوی هستند بررسی می‌کنیم می‌بینیم به نوع برخورد والدین در زمان کودکی‌شان برمی‌گردد.
مسئول هیأت انصارالمهدی(عج) با برشمردن برخی از مصداق‌های رفتار نامطلوب از قبیل خشم، بی‌نظمی، ریخت و پاش و... خاطرنشان کرد: اولین نکته توجه به این است که فرزندان ما نکات مثبت بسیاری دارند و ما آن را نمی‌بینیم باید رفتارهای مثبت فرزندان را ببینیم.
این سخنران فعال در حوزه مهدویت با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) با این مضمون که با خشم و غضب تأدیب صورت نمی‌گیرد. گفت: با خشم با کودک حرف نزنید. فرزند ما بدتر از فرعون نیست خدا وقتی می‌خواهد فرعون را تغییر دهد به موسی(ع) می‌فرماید: «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا...»(به نرمی با او سخن بگویید.).
 وی افزود: اگر زمانی خشمگین شدید برای تغییر رفتار فرزند وقت خوبی نیست برخورد با خشم با فرزند اثر عکس می‌گذارد.
علیانژاد در بیان اهمیت و نقش توجه به عنوان یکی از عوامل مهم در تغییر و اصلاح رفتار کودک گفت: کودکی که هیچ توجهی از جانب والدین نمی‌بیند طوری رفتار می‌کند که توجه بیشتری را جلب کند حتی اگر آن رفتار، رفتار ناخوشایند و منفی باشد. گاه ممکن است حتی کودک متوجه بدی آن رفتار نشود و وقتی مورد بازخواست قرار می‌گیرد دروغ بگوید و از اینجا دروغ‌گویی هم در کودک شکل می‌گیرد. بچه‌ها چون دیده نمی‌شوند گاهی کارهای بد انجام می‌دهند. برای اینکه بچه خوب شود باید او را دید و به او توجه کرد. وقتی کودک دیده شد باب بسیاری از  رفتارهای نامطلوب بسته می‌شود.
حجت‌الاسلام علیانژاد اظهار داشت: رفتار بچه‌ها آیینه تمام نمای رفتارهای ماست. وقتی کودک پرخاش می‌کند قبل از اینکه ما سراغ دیگران برویم باید ببینیم ما کِی پرخاش کرده‌ایم که این کودک پرخاشگر شده است.
سخنران این نشست تأکید کرد: در تشخیص رفتار خوب و بد برای اصلاح رفتار کودک، واجب است حداقل  یک کتاب روانشناسی رشد کودک را مطالعه کنیم تا متوجه تغییرات جسمی و روحی فرزندمان باشیم. این بچه‌ها قرار است سرباز امام زمان(عج) شوند به همین سادگی نیست. بعضی فکر می‌کنند بچه مثل درخت آفتابگردان است و همین‌طور وقتی بذر آن در زمین قرار گرفت رشد می‌کند! این طور نیست.
وی ادامه داد: قبل از اینکه بعضی نکات را به کودکانمان بگوییم خودمان باید رعایت کنیم. مادری که خود تقیّدی به نظم ندارد کودکش هم این کار را انجام نمی‌دهد. بیشترین یادگیری فرزندان ما از طریق دیدن است. ما فقط کافی است رفتارهای خوب همچون زیبا حرف زدن، صبر و... را برای فرزندانمان به تصویر بکشیم.
توجه و تشویق از راهکارهای دیگری بود که علیانژاد در زمینه تغییر رفتارهای نامطلوب به آن اشاره نمود.
 وی گفت: باید وقتی رفتاری را از کودک دیدیم تشویق هم کنارش باشد. رفتار مورد تشویق، کاملاً مشخص و تشویق بلافاصله بعد از رفتار باشد.
حجت‌الاسلام علیانژاد در ادامه به روش تغافل به عنوان روشی که اسلام در این زمینه معرفی می‌کند اشاره کرد. و گفت: تغافل یعنی خود را به غفلت زدن و نفهمیدن. این روش در مورد حرفهای بد بسیار کاربرد دارد. تغافل برای این است که فرزند بفهمد ما فهمیده‌ایم ولی به خاطر این کار به او توجه نکرده‌ایم و این خود نوعی تنبیه است که متوجه زشت بودن حرف و رفتارش شود؛ یعنی به گونه‌ای غیرمستقیم او را خجالت‌زده کنیم. تغافل یکی از روش‌های دقیق تربیتی است.
علیانژاد در پایان اظهار داشت: اهداف تغییر را تعیین کنید. یعنی برای تغییر رفتار، رفتار نامناسب و رفتار مطلوب کاملاً مشخص باشد. وی همچنین به مفهوم نوار زمان اشاره کرد؛ بدین معنا که به تدریج باید از رفتار نامطلوب به رفتار مطلوب رسید. همانطور که کودکان به تدریج بد می‌شوند به تدریج هم خوب می‌شوند.
 وی افزود: روش‌ها باید عوض شود که خلاقیت و همفکری و نگاه باز می‌طلبد.
 وی در جهت تبیین نقش تقویت کننده‌ها در رفتار گفت: تشویق زبانی، جایزه، پته دادن(کارت تشویق) از جمله تقویت کننده‌هاست که می‌تواند به عنوان موتور محرک عمل کند. وی همچنین به بایدها و نبایدهایی در حوزه تقویت کننده‌ها نیز اشاره نمود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار