عملیات مرمت و بازسازی قلعه دختر و قلعه اردشیر به عنوان بزرگترین اثر تاریخی شهر کرمان با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز شد.
کد خبر: ۲۸۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹ 28 August 2016
به گزارش تابناك کرمان، مسعود سلطانی فر و علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان با گذاردن یک خشت در قلعه دختر و اردشیر، عملیات اجرای این طرح را به عنوان بزرگترین اثر تاریخی شهر کرمان کلید زدند.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران گفت: استان کرمان با همت دستگاه های اجرایی مختلف در بسیاری از بخش های بهسازی ابنیه تاریخی از سایر استانهای کشور جلوتر و این قابل تقدیر است.
سلطانی فر افزود: اگر مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی در کرمان با همین روش ادامه پیدا کند بزودی مرمت، بازسازی و نجات بخشی بافت تاریخی در کرمان وضعیت بهتری پیدا می کند.
وی اظهار کرد: کار مرمت قلاع اردشیر و دختر در کرمان به صورت کلی آغاز شده اما زمان بر است ولی مهم این است که عزم و اراده و هماهنگی اولیه به وجود آمده است.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در ادوار گذشته خیلی برای مرمت، بازسازی و بهره برداری از آثار تاریخی متناسب با بافت و اماکن اطراف ابنیه تاریخی اهتمامی نبوده است، یادآور شد: در سال های اخیر با هماهنگی خوبی که بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری و استانداری ها به وجود آمد حرکت خوبی در بخش مرمت و بازسازی اماکن تاریخی آغاز و پایه گذاری شد.
سلطانی فر با تاکید براینکه بافت های تاریخی در چارچوب طرح مشخصی مرمت و بازسازی شوند و متناسب با شرایط خاصی که دارند مورد بهره برداری قرار می گیرند، خاطر نشان کرد: نیت این است مرمت و استفاده از ابنیه تاریخی در صورت امکان با مشارکت مردم انجام شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برخی از بافت های تاریخی کشور به دلیل غیر مسکونی بودن مورد تخریب قرار گرفته اند که با کمک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها تملک و به امکان فرهنگی، پذیرایی اقامتی، تاریخی و موزه ای با کاربری های مناسب با هویت و شرایط فرهنگی تاریخی تبدیل می شود.
سلطانی فر بیان کرد: امروز دستگاه های اجرایی در راستای بهسازی و مرمت آثار تاریخی با هم هم جهت هستند.
بنا بر همين گزارش ، مقدمات بازسازی و مرمت این دو بنای ارزشمند تاریخی با پیگیری مدیریت استان از مدتها قبل و با حضور گروه های کارشناسی و سرمایه گذاری فراهم شده و قرار است این مجموعه به امکانات تفریحی و گردشگری نیز مجهز شود.قلعه اردشیر بر فراز تپه جنوب شرقی شهر کرمان قرار دارد و وضع طبیعی آن باعث شده است که آن را «قلعه کوه» بنامند. دیواره های قلعه از خشت خام ضخیم ساخته شده و «اردشیر ساسانی» آن را بنا نهاده است.
قلعه دختر دیگر قلعه باستانی این شهر است. قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا (ناهید) که به قلعه کهنه نیز مشهور است، بر فراز تپه های مرتفع شرقی شهر کرمان قرار دارد. مصالح بکار رفته در این قلعه تنها خشت خام و گل رس است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعد از ظهر شنبه در ادامه دومین روز سفر به کرمان به همراه استاندار کرمان، جمعی از مسئولان از پروژه های شهری در حال اجرا همچون پل سردار شهید حسین بادپا، زیرگذر میدان آزادی، روگذر ولی عصر(عج) بازدید کرد.سلطانی فر همچنین از عملیات اجرایی طرح های ساماندهی میدان شهدا (مشتاقیه)، مقبره خواجه اتابک و مجموعه باغ لله به عنوان ابنیه تاریخی در دست بهسازی شهر کرمان نیز بازدید کرد.
گرمابه ته باغ لله ، هزار و صد متر مساحت دارد که پس از مرمت می تواند در بخش های مختلف مورد بهره برداری قرار گیرد.در حال حاضر بتن ریزی و مقام سازی این بنا توسط شهرداری کرمان با نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام گرفته و انتظار می رود تا فروردین امسال به بهره برداری برسد.عملیات مرمت و بازسازی این بنا با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون تومان آغاز شد و برای تجهیز آن به یک میلیارد تومان نیاز دارد.مقبره خواجه اتابک نیز در سه نوبت مورد مرمت قرار گرفته است که آخرین آن فروردین امسال با اختصاص هزینه ای بالغ بر 150 میلیون تومان انجام گرفته است.طی 8 سال گذشته با هزینه ای بالغ بر  180 میلیون تومان اطراف این مجموعه تملک شد و اکنون مورد بهره برداری قرار گرفته است.
شايان ذكر است كه "لله" یکی از القاب خواجه اتابک بوده لذا باغ لله، ویژه خواجه اتابک بوده که مربوط به دوره سلجوقیان است . در یکی از محله های قدیمی شهر کرمان باغی وجود داشت که ابتدای آن محل زندگی یهودیان بود و انتهای آن دارای مجموعه هایی همچون مسجد، گرمابه، قصابی و ... بوده است.
حضور در آئین خرید و اهداء آثار زنده یاد استاد علی اکبر صنعتی و استاد علی خالقی در موزه صنعتی شهر کرمان آخرین برنامه سفر دو روزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان کرمان بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه در این مراسم 17 اثر توسط استاد خالقی و 11 اثر توسط استاد صنعتی که 28 اثر اهدا شد، گفت: موزه صنعتی کرمان قابل ارزش‌گذاری این آثار نیست ولی اگر قرار بود در جایی معرض فروش قرار گیرد به ارزش تقریبی800میلیون تومان قیمت می‌خورند.
محمدرضا علیزاده با اشاره به اینکه حدود 100میلیون تومان به عنوان هدیه به استادخالقی ارائه شده است، تصریح کرد: موزه صنعتی کرمان از موزه‌های غنی کشور است و آثار ارزشمندی در آن نگهداری می‌شود.
وی با بیان اینکه آخرین اثری که به موزه اهداء شد درسال 84 آثار سهراب سپهری توسط خواهرش به اینجا اهداء شد، خاطرنشان کرد: آثاری از هنرمندان خارجی از دهه 20و30 در این موزه وجود دارد و  حدود 500 اثر از آثار استاد صنعتی در این موزه نگهداری می‌شو و در این موزه روند صعودی در سالیان اخیر در بحث بازدید کنندگان داشته‌ایم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان یادآور شد: درسال 93 چهار هزار بازدیدکننده، در سال گذشته 4 هزار و 500 بازدید کننده  و در پنج ماهه نخست امسال 3هزار بازدید کننده داشته‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار