کد خبر: ۳۱۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷ 13 October 2016
به گزارش تابناک یزد،«عبدالله، جوانی مسیحی است که تازه به اسلام روی آورده و دل در گرو عشق راحله دختر زید دارد. وی در جریان عروسی با راحله ندایی می‌شنود که او را به یاری فرا می‌خواند، عبدالله بیابان به بیابان، واحه به واحه به سمت کربلا می‌تازد و هنگام عصر عاشورا به آنجا می‌رسد و در آن زمان «حقیقت» را بر سر نیزه می‌بیند...» این مطلب، خلاصه‌ای از فیلم «روز واقعه» است که صحنه‌هایی از آن در استان یزد فیلمبرداری شده است.
 هم اکنون بیش از 20 سال از ساخت آن می‌گذرد اما با توجه به این‌که همه ساله در ایام محرم این فیلم پخش می‌شود، کمتر کسی از این موضوع آگاهی دارد که صحنه‌هایی از این فیلم در یزد و شهرستان‌های بافق و اشکذر فیلمبرداری شده است. کارگردان این فیلم سینمایی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با همشهری، دلیل انتخاب کویر استان را حس و حالی دانست که این کویر به مخاطب منتقل می‌کند.

یزد بهترین مکان‌برای لوکیشن‌های یک فیلم است
«شهرام اسدی» به خاصیت‌های بصری استان یزد اشاره کرد و گفت: در جای جای این استان می‌توان زیبایی‌های زیادی را از بناهای تاریخی و بافت سنتی تا کویر منحصر به فردش مشاهده کرد. وی در این باره افزود: علاوه بر ساختارهای بصری، حس و حال فضا هم بسیار حائز اهمیت است که این مسئله مورد توجه همه فیلمسازها واقع می‌شود.
اسدی اعلام کرد: این حال و فضا برای فیلم روز واقعه را در کویر یزد و بافق به عینه دیدم و آن را انتخاب کردم. این کارگردان افزود: با توجه به ظرفیت و ویژگی‌های یزد از لحاظ زیبایی شناسی تصویری این استان یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توان نه تنها برای فیلم‌های تاریخی بلکه برای هر نوع فیلم در هر زمینه‌ای در نظر گرفت.

افق کویر یزد هیچ کجای ایران نیست
کارگردان فیلم «روز واقعه» به علاقه بی حد و حصرش به کویر و کویر نوردی اشاره کرد و گفت: از کویر حس غریبی می‌گیرم؛ کویر، آرامش و افق دید وسیعی را به انسان منتقل می‌کند که حس فوق‌العاده‌ای است و ویژگی‌های خاصی دارد.
اسدی در خصوص انتخاب کویر یزد برای فیلمبرداری این فیلم اظهار کرد: برای انتخاب لوکیشن‌های این فیلم به طور متناوب تقریبا به سراسر ایران، سفرهایی داشتم که در نهایت این جست و جو به 2 سال پژوهش انجامید.
وی افزود: در این سفرها، کویرهای زیادی دیدم اما کویر یزد و شهرستان بافق، کویری با رمل‌های رنگی و خاص است که هیچ کجای ایران  این چنین نیست؛ بر همین اساس کویر یزد، بافق و اشکذر را برای فیلمبرداری انتخاب کردیم.
این کارگردان کشورمان با اشاره به دشواری انتخاب لوکیشن برای فیلم روز واقعه عنوان کرد: با همه دشواری، پیدا کردن و گزینش لوکیشن، لذت زیادی دارد.

کاشت نخل در لوکیشن اشکذر
وی با تاکید بر این‌که لوکیشن‌ها و محل‌های فیلمبرداری به اندازه شخصیت هر فیلم دارای ارزش هستند اضافه کرد: یک کارگردان باید به رغم زمان زیادی که برای انتخاب یک بازیگر می‌گذارد برای لوکیشن نیز زمان قابل توجهی صرف کند.
اسدی در خصوص صحنه‌سازی این فیلم به ویژه صحنه‌هایی که در استان یزد فیلمبرداری شده است اظهار کرد: علاوه بر کویر خاص یزد و نیز خانه‌های تاریخی بسیار زیبای بافق، فضا و تپه‌های شهرستان اشکذر نیز منظره‌ای منحصر به فرد دارد. وی ادامه داد: با توجه به این‌که در برخی از لوکیشن‌های اشکذر برای طراحی صحنه به نخل‌ نیاز داشتیم و نخلی در آن محل انتخابی وجود نداشت، مجبور بودیم تعدادی نخل در محل بکاریم.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو به طرح‌ها و سناریوهایی که کویر در آن‌ها نقش مهمی دارد اشاره و تصریح کرد: طرح‌ها و سناریوهای زیادی در این زمینه وجود دارد، علاوه بر آن به شخصه علاقه زیادی به سناریوهایی دارم که کویر نقش اصلی را در آن ایفا می‌کند.
وی در این باره افزود: به عبارت دیگر یک لوکیشن همچون کاراکتر فیلم می‌تواند نقشی اساسی و تاثیرگذار در سرنوشت و ساختار فیلم داشته باشد.

خانه امام جمعه بافق لوکیشن صحنه ابتدایی فیلم
گفتنی است صحنه‌های داخلی و نماهای شهر در بافت قدیم «بافق» فیلمبرداری شده و لوکیشن ابتدایی فیلم که صحنه‌های عروسی را نشان می‌دهد، در خانه دوران کودکی حجت‌الاسلام سید جواد سلیمانی، امام جمعه بافق تصویربرداری شده است.
پیش از این در رسانه‌ها اعلام شده بود که حجت‌الاسلام سلیمانی درباره فیلم روز واقعه گفته بود: آقای شجاع‌نوری بازیگر این فیلم از من می‌خواست بازدیدی از محله‌های قدیم بافق داشته باشند و در نهایت با گردش در شهر بافق و بازدید از کاروانسرای زرتشتی‌ها و خانه‌ای که بیش از صد سال قدمت داشت، بعد از تغییرات ظاهری که دادند، از این محل‌ها برای فیلمبرداری استفاده کردند. بازیگر اصلی فیلم «روز واقعه» نیز مشکل‌ترین مرحله تولید فیلم را یافتن لوکیشن‌ عنوان کرده بود.
«علیرضا شجاع نوری» در مورد لوکیشن روز واقعه گفته بود: با توجه به کویری بودن فیلم، شهرام اسدی (کارگردان) نزدیک به 2سال را صرف گشت و گذار در نواحی مختلف ایران برای یافتن لوکیشن‌های مناسب برای فیلم کردند که در نهایت فیلمبرداری در شهرستان‌های بافق، یزد، اشکذر و کرمان و ساوه انجام شد.
«روز واقعه» به کارگردانی «شهرام اسدی» با فیلمنامه‌ای از «بهرام بیضایی» فیلمی است که در آن حواشی واقعه عاشورا به‌تصویر کشده شده است.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار