مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: حفظ و احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی در گرو پژوهش و فعالیتهای علمی است.
کد خبر: ۳۷۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 31 January 2017
به گزارش تابناک یزد،فاطمه دانش یزدی در همایش ملی نساجی سنتی با محوریت غیاث الدین نقشبند یزدی افزود: یکی از بهترین شیوه ها برای حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی، برخورد هنری و علمی با موضوع و استفاده از تجارب و اندوخته های علمی فرهیختگان است.
وی ادامه داد: وقتی هنوز مشاغل به این حد تخصصی نشده بودند و بشر با استفاده از هوش و به کارگیری دانش به این مرحله از صنعت و تنوع تولید و تکثر دست نیافته بود نزدیک به 250 نوع شغل و صنعت از جمله نساجی در شهری همچون یزد وجود داشت.
وی اضافه کرد: پنبه و ابریشم در کویری چون یزد به گونه ای بدست می آمد که محصولات آن در سراسر دنیای آن روزگار و حتی در دربار حکومتی ظاهر می شد و افرادی از جمله مارکوپولو را به تحسین واردار می کرد.
این مسئول با تبین ویژگی های غیاث الدین نقشبند یزدی گفت: او از فعالان بنام صنعت نساجی، نقاشی توانا و شاعری خوش قریحه بود که می توان شعر و عرفانش را در لابه لای تار و پود طرحهای بافته شده اش مشاهده کرد.
دانش با بیان اینکه شیوه طراحی در پارچه های نقشبند یزدی از طرح های دوره صفویان اقتباس شده، افزود: غیاث الدین به واسطه تسلط و شایستگی در این هنر و نقاشی تکنیک ها بر روی مقوا برای تهیه نقوش پارچه به وی لقب نقشبند دادند و همین بی همتا بودن در این هنر اصیل موجب شد که در زمان خود سرپرستی کلیه کارگاههای نساجی حکومتی را به وی بسپارند.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد با یادآوری نامزدی این استان برای تبدیل شدن به شهر جهانی نساجی، اظهار امیدواری کرد برگزاری همایش ملی نساجی سنتی در تحقق این رسالت موثر باشد.
همایش ملی نساجی سنتی با محوریت غیاث ‌الدین نقشبند یزدی روز دوشنبه با حضور محمدرضا سیدحسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد و جمعی از مدیران استان، استادان و پژوهشگران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد.
این همایش یک روزه با هدف بررسی نقش غیاث‌الدین نقشبند در تاریخ نساجی ایران، نقش خلاقیت و نوآوری در طرح‌های غیاث، ابعاد مختلف زندگی غیاث، نساجی سنتی و کارآفرینی، نساجی سنتی و هویت ملی و نساجی سنتی فرصت‌ها و تهدیدها برگزار شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار