بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم، امروز با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در باغ‌ موزه دفاع مقدس آغاز بکار مي‌کند.
کد خبر: ۵۲۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 24 June 2015
به گزارش تابناک یزددر اين نمايشگاه بخش حوزوي ميزبان 80 موسسه درقالب 23 غرفه نمايشگاهي است.
برقراري ارتباط مستقيم با علما و آيات عظام در نمايشگاه قرآن از طريق ويدئو کنفرانس، برپايي دفتر برخي از مراجع تقليد در نمايشگاه قرآن شامل دفاتر آيات عظام جوادي‌آملي، شبيري زنجاني، صافي گلپايگاني و مکارم شيرازي و حضور 70 مشاورديني در بخش هاي مختلف نمايشگاه، رونمايي از 9 اثر قرآني، تجليل از خادمان قرآن و عترت، تقدير از استادان حوزه هاي قرآن و عترت، معرفي مفسران قرآن کريم (43 مفسر بزرگ قرآن کريم از دوران غيبت تا پايان دوره صفويه) و همچنين معرفي 40 نفر از بانوان مفسر قرآن کريم از جمله برنامه‌هاي اين بخش است.
در بخش نهادها موسسه‌ها نيز امسال حدود  45 نهاد دولتي و موسسه برتر قرآني در نمايشگاه بين المللي قرآن کريم حضور خواهند داشت.
برگزاري روزانه سه کارگاه آموزشي در موضوعات خانوادگي، اعتقادي، فرهنگي و اجتماعي، بخش مشاوره درباره مسائل فردي و اجتماعي، بخش مشاوره در حوزه فعاليت هاي فضاي مجازي موسسات قرآني، برگزاري کرسي‌هاي نظريه‌پردازي در نمايشگاه قرآن براي توسعه برنامه‌هاي قرآني و حمايت از توليدات قرآني، برگزاري «سراي اهل نظر» براي فعاليت‌هاي اساتيد قرآني، تقويت زمينه تعامل چند جانبه بين فعالان قرآني و مردم، ارتقاي جايگاه قرآن در فرهنگ عمومي کشور، ايجاد فضاي رقابت مناسب و برگزاري 15 نشست تخصصي با حضور چهره هاي برتر قرآني از جمله برنامه هاي بخش نهادها و موسسه هاست.
برنامه‌هاي کميته هنري و ميراث فرهنگي بيست و سومين نمايشگاه بين المللي قرآن کريم نيز شامل نمايش 114 اثر هنري در رشته‌هاي نقاشي، نقاشي خط، خوشنويسي، آثار حجمي، سفال و سراميک، عکاسي و هنر مفهومي از هنرمندان پيشکسوت کشور، انتشار فراخوان و برگزاري مسابقه آثار هنري در رشته‌هاي خوشنويسي، هنرهاي سنتي، تصويرگري، عکاسي، نقاشي و آثار حجمي، دريافت بيش از 2 هزار اثر هنري در بخش مسابقه، نمايش آثار منتخب بخش مسابقه در رشته‌هاي اعلام شده، نمايش قرآن هاي خطي، آثار و اشياي موزه‌اي و ميراث فرهنگي قرآني با همکاري سازمان ميراث فرهنگي و برگزاري بيش از 30 کارگاه اجرا و توليد آثار هنري در رشته‌هاي هنرهاي سنتي، صنايع دستي، گرافيک، نقاشي و حجم با موضوع قرآن کريم با حضور بيش از 100 هنرمند است.
رونمايي از تابلوي خوشنويسي استاد غلام حسين اميرخاني- خوشنويس، رونمايي از کتاب خوشنويسي «طرايف الحکم» استاد صمدي- خادم قرآن و خوشنويس خط نسخ، آئين معرفي و تقدير از سه کاتب قرآن کريم و برپايي آئين معرفي و تقدير از برگزيدگان بخش مسابقه آثار هنري از جمله برنامه هاي اين بخش است.
کميته دانشجويي با هدف نوآوري در محصولات قرآني و استفاده از ظرفيت دانشجويان نمايشگاهي از محصولات و دستاوردهاي نوين در عرصه هاي مختلف قرآني از ديگر بخش هاي نمايشگاه بين المللي قرآن کريم است.
نمايش آثار هنري 60 دانشجوي رشته‌هاي مختلف هنري در بخش دانشجويي نمايشگاه بين‌المللي قرآن، برپايي 22 غرفه در بخش دانشجويي براي ارائه آثاري با مضامين قرآني و ديني، نمايش نقاشي و گرافيک، فلزکاري، هنرهاي چوبي، گليم و پته‌دوزي، ساخت کتيبه‌هاي سفالي و خوشنويسي، نگارگري، حجم و تراش سنگ، تلفيقي،کاشي شکسته، سفال، موزاييک شيشه، خاتم کاري، صنايع دستي کم توان هاي جسمي، کارهاي چرمي و حصيربافي از جمله کارهايي است که در بخش دانشجويي به نمايش گذاشته مي شود.
بخش وزارت آموزش و پرورش بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي قرآن نيز با غرفه هايي از جمله آموزش قرآن و فن آوري و مسابقات قرآن و نماز، حفظ موضوعي، فرشتگان زميني (آموزش قرآن در مدارس استثنايي)، تجلي قرآن درآئينه علوم، نجوم، آموزش قرآن با شيوه هاي نوين هنري وخلاقيت، صحت قرائت و آموزش احکام، ختم قرآن(گلبرگ ها)، کتاب هاي قرآن درسي و مجلات رشد قرآن، آموزش مفاهيم باقصه هاي قرآني(نقالي)، عترت و طرح مصباح الهدي و شاهد و استعداد هاي درخشان به فعاليت مي پردازد.
در بخش کودک و نوجوان نمايشگاه به‌ منظور مشارکت فعال و هدفمند کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان درقالب کارگاه هاي آموزشي انيميشن، هنر خلاق، نقاشي ديواري، نقاشي روي کاغذ، کاردستي، کولاژ، قصه‌گويي، عروسک‌سازي، تئاتر کاغذي بازي و سرگرمي، شعر، داستان، خاطره‌نويسي و خوشنويسي به فعاليت مي پردازد.
همزمان با برگزاري بيست و سومين نمايشگاه بين المللي قرآن کريم بخش عفاف و حجاب به برپايي برگزيده جشنواره هاي مد و لباس فجر، ارائه تازه ترين آثار طراحان و فعالان حوزه عفاف حجب، رونمايي از آثار برگزيده کاربردي، برپايي بخش نشست هاي تخصصي و کارگاه هاي آموزشي اقدام خواهد کرد.
امسال در بخش فروش بيست و سومين نمايشگاه بين المللي قرآن کريم مقرر شده است که نظارت جدي سازمان دارالقرآن بر ارائه مصحف هاي وارداتي و توليد داخل صورت گيرد.
حضور ناشران در اين دوره از نمايشگاه در210  غرفه جايابي شده‌اند.
ناشران در نمايشگاه کتاب امسال موظف به ارائه تخفيف 10 درصدي هستند اما براي تخفيف بيشتر خود ناشران تصميم گيرنده خواهند بود.
ويژگي ها و شاخص هاي بخش مکتوب نيز تمرکز بر «شخصيت هاي قرآني» و معرفي آثار شاخص و تاثيرگذار در حوزه مطالعات قرآني بوده است و برخي از مهم ترين برنامه هاي بخش مکتوب شامل شناسايي و عرضه پرتيراژترين ترجمه هاي چاپي قرآن کريم به زبان فارسي و نيز نمايش ترجمه هاي متفاوت (نظير ترجمه آوايي و منظوم/ ترجمه با نثر مسجع/ ترجمه براي کودکان/ ترجمه هاي استخراج شده از دل تفاسير و احياء شده از نسخه هاي خطي)، ارائه کتاب هايي در حوزه ترجمه و نقد ترجمه هاي قرآن کريم و نيز فهرست عناوين پايان نامه هاي حوزه ترجمه و نقد ترجمه هاي فارسي قرآن کريم، برنامه «شبي با مترجمان قرآن و تقدير از يک پيشکسوت نقد ترجمه»، شناسايي و معرفي نويسندگان و کتاب هاي برگزيده قرآني در حوزه قصص قرآن و داستان هاي مذهبي در حوزه کودک و نوجوان، شناسايي و معرفي نويسندگان و کتاب هاي منتخب جوايز کتاب سال جمهوري اسلامي ايران، کتاب فصل، جايزه شهيد غني پور، جشنواره قصه هاي قرآني، انجمن فرهنگي ناشران کتاب کودک- کتاب برتر- جشنواره کتاب هاي رشد و برنامه «شب نويسندگان کودک و نوجوان حوزه کتابهاي قرآني و ديني» است.
بخش دانشگاهي نيز شامل برنامه‌هايي در دو بخش ستادي و دستگاه هاي متولي است که  انعکاس جشنواره ملي قرآن، تقويت جلوه هاي هنري، معرفي توانمندي هاي دانشگاه ها، تشکيل غرفه‌هاي هنري اجراي زنده، برگزاري نشست هاي آسيب شناسي فعاليت هاي قرآني، برپايي غرفه قرآن و مطالعات ميان رشته اي و طراحي مسابقه ايده هاي قرآني از جمله اين برنامه هاست.
مهم ترين برنامه هاي خيمه سينما در اين نمايشگاه برگزاري کارگاه هاي سينماي ديني با مضمون هاي قرآني در فيلم هاي سينمايي، برگزاري ميزگردهايي سينما و مضمون هاي قرآني با حضور اساتيد سينماي قرآني، برگزاري جلسات نمايش فيلم، استقرار غرفه دبيرخانه جشنواره فيلم محمد رسول الله (ص) کنار غرفه بنياد سينمايي فارابي به منظور برگزاري جشنواره اي در سطح بين المللي و پوشش دادن فيلم هاي مرتبط با حضرت محمد(ص) را شامل مي شود.
خيمه سينما از تاريخ 7 تا 15 ماه مبارک رمضان با حضور اهالي سينما ميزبان روزه داران خواهد بود.
همچنين فعاليت هاي نمايشي بيست و دومين نمايشگاه قرآن به منظور ترويج فرهنگ علوي در پرتو همدلي با قرآن با استفاده از گونه هاي متفاوت نقل و نمايش، مرتبط با فرهنگ و آئين‌هاي سنتي برگزار مي شود که قالب هاي مختلف از جمله پرده خواني، شبيه خواني گوشه هايي از مجالس قصص قرآن و مجالس مربوط به حضرت اميرالمومنين علي (ع)، چاوشي خواني، شمايل خواني را شامل مي شود.
بيش از 70 تن از هنرمندان پيشکسوت و جوان در عرصه نمايش هاي آئيني و سنتي در محفل مهر و ماه به اجراي برنامه خواهند پرداخت.
تمرکز فعاليت هاي بخش رسانه هاي ديجيتال بيست و سومين نمايشگاه بين المللي قرآن تمرکز فعاليت ها بر توليد محتواي قرآني و مذهبي خواهد بود و شرکت هاي توليدکننده محصولات نرم افزاري، اپليکيشن هاي کاربردي تلفن هاي هوشمند، رسانه هاي برخط و وب سايت ها در غرفه هاي اين بخش از نمايشگاه به ارائه محصولات خود خواهند پرداخت.
معرفي نرم‌افزارهاي رسانه‌اي حوزه قرآن و عترت، برنامه‌هاي کاربردي رسانه‌هاي هوشمند و همراه حوزه قرآن و عترت، بازي، سرگرمي و نرم‌افزارهاي کودک و نوجوان در حوزه قرآن و عترت، پايگاه‌هاي اينترنتي حوزه قرآن و عترت، نرم‌افزار و پايگاه‌هاي مرتبط با سبک زندگي قرآني و معرفي نرم‌افزار و پايگاه‌هاي مرتبط با بيداري اسلامي بخشي از فعاليت هاي بخش رسانه هاي ديجيتال نمايشگاه بين‌المللي قرآن است.
در بخش بين الملل نيز تدارک ديده شده است تا 12 هنرمند از کشور هاي عراق، سوريه ، بوسني، فرانسه، پاکستان، اندونزي، ترکيه و افغانستان حضور داشته باشند.
همچنين در بخش پژوهش هاي قرآني هشت ميهمان از کشورهاي هلند، نيوزيلند، ترکيه، اندونزي و مالزي دعوت شده اند؛ برنامه هاي متنوعي چون برگزاري نشست هاي جنبي، برپايي کارگاه هاي هنري  از ديگر برنامه هاي بخش بين الملل است.
برگزاري شب شعر طنز خانواده همزمان با شب ميلاد امام حسن مجتبي (ع) و با نزديک شدن به عيد فطر به مدت دو شب، برگزاري مسابقه کاريکاتور و نمايش کاريکاتورهايي با محتواي خانواده در دنياي مدرن، برگزاري نشست هاي تخصصي به منظور پرداختن به مسائل مهم خانواده از ديدگاه قرآن و تطبيق آن با مسائل دنياي مدرن به مدت 10 شب و بخش مشاوره با حضور متخصصان حوزه و دانشگاه از جمله فعاليت هاي متنوع در طول برگزاري نمايشگاه قرآن کريم است.
طراحي پارکينگ، انجام هماهنگي هاي لازم با پليس راهور براي کنترل معابر، استقرار ون هايي در محوطه نمايشگاه بين المللي قرآن کريم، همچنين هماهنگي با اتوبوسراني براي استقرار اتوبوس از چهار مسير شرق، غرب، شمال و جنوب براي تسهيل در تردد و  هماهنگي هاي لازم با مترو براي کمتر شدن فاصله حرکت قطارهاي مترو از جمله اقدامات براي سهولت دسترسي و تردد مردم به باغ موزه دفاع مقدس در نظرگرفته شده است.
نمايشگاه بين‌المللي قرآن تا بيست و سوم تير مصادف با بيست و هفتم رمضان از ساعت 19 تا 24 در باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب پذيراي علاقه‌مندان خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار