تراشیدن اندود‌های فرسوده بدنه، استحکام‌بخشی دیوارها، اندود کاهکل بدنه، کاهگل پشت‌بام را از جمله اقدامات صورت گرفته برای مرمت این دربند اعلام شد.
کد خبر: ۵۶۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸ 06 February 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ معاون میراث فرهنگی یزد گفت: مرمت و ساماندهی دربند گرجی در محله گازرگاه در بافت تاریخی یزد به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین دربندهای ایران به اتمام رسید.
ساشا ریاحی‌مقدم گفت: دربند گرجی در اواخر دوره زندیه بنا شده و در همان زمان، گرجی‌هایی که بعد از تحولات منطقه قفقاز به ایران منتقل شده بودند، به این مکان آمده و در آنجا سکنی گزیدند
وی اشاره کرد: در این دربند تعداد چهارده بنا وجود دارد که از بناهای شاخص آن می‌توان به خانه خان‌بهادر معین‌التجار و عمارت بهار عمر خانه متعلق به دکتر ابویی اشاره کرد.
ریاحی‌مقدم مصالح به کاررفته در دربند گرجی را عمدتا خشت برشمرد و گفت: جداره‌های دربند با اندود کاهگل پوشانده شده و تزیینات به کار رفته در دربند گرجی شامل سردرهای آجر کاری شده و نغول‌های کارشده روی جداره‌ها است که بعضی از آن‌ها دارای تزیینات ساده گِلبری است.
 به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در این پروژه افزود: تراشیدن اندودهای فرسوده بدنه دربند، دوخت‌ودوز شکاف‌ها، استحکام‌بخشی دیوارها، ازاره چینی پای دیوارهای بدنه، اندود کاهکل بدنه، اندود کچ سقف و بدنه، اجرای شرفی لب دیوارها، اصلاح ناودان‌های پشت‌بام، اندود کاهگل پشت‌بام و ساباط‌های دربند، جمع‌آوری آسفالت کف دربند، اجرای قلوه سنگ در کف دربند، سامان‌دهی کابل‌های برق و مخابرات، سیم گل و مرمت سردرب پلاک‌های مسکونی و مرمت پشت‌بام‌های دربند ازجمله اقداماتی است که در طولانی و قدیمی‌ترین دربند صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار