مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان گفت: یزد با برخورداری از 265 واحد تولید فرآورده‌های کنجدی به بزرگترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی کشور تبدیل شده است .
کد خبر: ۶۹۴۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 25 December 2018

«علیرضا طاقه‌باف» با بیان این که در حال حاضر بیش از 265 واحد تولیدی در زمینه فرآورده‌های کنجدی فعال هستند، اظهار کرد: از این تعداد 41 واحد صنعتی و مابقی به صورت صنفی، سنتی و یا در قالب مشاغل خانگی در حال فعالیت هستند که 85 درصد این واحدها در شهرستان اردکان متمرکز است.

وی افزود: بنا به آمارهای موجود خرید کنجد توسط کارخانجات استان یزد چیزی حدود 130 هزار تن در سال است که تولید 87 هزار تن فرآورده‌های کنجدی و 15 هزار تن روغن کنجد را به همراه دارد .

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان یزد محصولات تولیدی در این مجموعه‌ها 50 درصد حلوا و ارده، 30 درصد روغن ارده و کنجد، 20 درصد ارده، کرم ارده، ارده شکلاتی و شیرینی‌های کنجدی و سایر مشتقات کنجد دانست و گفت: تنوع محصولات، بهبود کیفیت و تنوع در انواع بسته‌بندی محصولات کنجدی از جمله سیاست‌های عمده مدیریت در این صنعت است .

طاقه‌باف با اشاره به اشتغال یک هزار و 150 نفر در این حوضه تصریح کرد: در شش ماهه دوم سال با توجه به این که این محصول به صورت فصلی تولید می‌شود این تعداد نیز تا دو هزار و 700 نفر افزایش می‌یابد ضمن این که بیش از سه هزار و 600 نفر هم به صورت غیرمستقیم در این حرفه مشغول به فعالیت هستند .

این مسئول در ادامه با اشاره به مزایای این صنایع از جمله اشتغال پایدار، کمک به اقتصاد محلی و منطقه‌ای، بومی شدن صنایع پایین دست و بالا دست و وجود بازارهای مطمئن به دلیل ریشه‌دار بودن این محصولات، تولید و بسته‌بندی روغان کنجد، ارده و حلوا ارده و انواع فرآورده غذایی بر پایه کنجد و ارده را از اولویت‌های سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی استان دانست که مورد حمایت این مدیریت قرار خواهند گرفت .

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی استان در پایان از صادرات محصولات کنجدی به کشورهای روسیه، عراق، کشورهای آسیای میانه و حتی اروپا خبر داد .

گفتنی است؛ از سال 1394 تا کنون بیش 105 فقره جواز تاسیس برای تولید ارده و حلوا ارده، روغن کنجد، روغن ارده و دیگر مشتقات کنجدی برای استان صادر شده که 33 واحد آن به بهره‌برداری رسیده و زمینه اشتغال 360 نفر را فراهم نموده است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار