رئیس آموزش حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه خانه‌های محیط زیست بهترین راهکار برای مردمی‌سازی حفظ محیط زیست هستند، گفت: امیدواریم این خانه‌ها به سرعت در سطح کشور افزایش یابند و منشاء خیر در راستای برطرف کردن مشکلات زیست محیطی باشند.
کد خبر: ۱۱۷۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۱ 17 June 2024

به گزارش تابناک کرمان، یکی از معضلات محیط زیستی موجود، انبوهی از زباله‌های رها شده در مناطقی مانند رودخانه‌هاست.

مراسم پاکسازی حاشیه رودخانه دهبکری شهرستان بم به مناسبت هفته محیط زیست با حضور رئیس آموزش و مشارکت مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، بخشدار و شهردار دهبکری، رئیس محیط زیست بم و رؤسای هفت خانه محیط زیست استان کرمان و جمعی از تشکل‌ها ومردم و هنرمندان در روزهای اخیر انجام شد.

محمدابراهیم صحتی‌ثابت رئیس اداره آموزش و مشارکت مردمی حفاظت محیط زیست استان کرمان در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: فعالیت هنر و محیط زیست چند ماهی است که در استان کرمان آغاز شده تا بتوانیم اینگونه آموزش‌ها را در شهرهای مختلف پیاده‌سازی کنیم و در حاشیه پاکسازی رودخانه دهبکری، پنجمین کارگاه نقاشی و محیط زیست را اجرا کردیم.

وی به تاثیر آموزش در افکار کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: در همین راستا کارگاه سفال‌گری و صنایع دستی و چاپ بر روی کیسه ‌ای پلاستیکی با عنوان «نه به پلاستیک» توسط کودکان و نوجوانان اجرا شد زیرا این حرکت در ذهن کودک و نوجوان نهادینه می‌شود و تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

صحتی‌ثابت با بیان اینکه اینگونه اقدامات باید از حالت نمادین خارج شود، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا حفاظت از محیط زیست به عنوان یک ارزش اجتماعی در فرهنگ مردم نهادینه شده است .

وی بیان کرد: امروز در سطح کشور دانش‌های زیادی در راستای حفاظت از محیط زیست داریم اما اینکه این دانش تبدیل به نگرش و تغییر در رفتار شود، جای کار دارد و دانشگاه‌ها و آمورش و پرورش باید در این امر دخیل باشند و رسانه‌ها، فضای مجازی و تشکل‌های مردم نهاد و خانه‌های محیط زیست با همین رویکرد و نگاه می‌توانند ارتقاء سطح فرهنگ حفاظت محیط زیست را در بین آحاد جامعه به صورت محله‌محور دنبال کنند.

صحتی‌ثابت بیان کرد: در سطح کشور بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست راه‌اندازی شده و اولین خانه محیط زیست در استان کرمان در سال ۱۴۰۱ با عنوان فرهنگسرای ماه بنی هاشم راه‌اندازی شده است.

رئیس اداره آموزش اداره کل محیط زیست استان کرمان افزود: استان کرمان همگام با استان‌های کشور پس‌از ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط به راه‌اندازی خانه‌های محیط‌زیست، تلاش‌های فراوانی از اواخر سال ۱۴۰۱ تاکنون داشته که منتج به راه‌اندازی هفت خانه در شهرستان‌های کرمان، انار، بم، عنبرآباد، بردسیر و جیرفت شد و مجوز سه خانه محیط زیست در شهر رفسنجان گرفته شده که به زودی افتتاح می‌شوند.

وی اظهار کرد: اهداف خانه‌های محیط‌ زیست ارتقاء فرهنگ حفاظت محیط‌ زیست و دست‌یابی به محیط‌ زیست مطلوب، گردهم آوردن و هم‌افزایی ظرفیت فرهنگی دستگاه‌های دولتی، نهادهای حاکمیتی، تشکل‌های مردم‌نهاد و دیگر فعالان و علاقه‌مندان محیط‌ زیست، آموزش همگانی اثربخش و میدانی گروه‌ها و مخاطبان اثرگذار اجتماعی اعم از دولتی، غیردولتی و آحاد جامعه، نهادینه‌سازی رفتار شهروندی و جلب مشارکت آن‌ها و ایجاد و توسعه مهارت‌ها برای حفظ محیط‌ زیست، مردمی‌سازی امور محیط زیستی و تقویت رویکرد اجتماعی محیط‌ زیستی و ترویج روش‌ها و فناوری‌های نوین و بومی‌سازی شده مدیریت اجتماعی محیط‌ زیست است.

صحتی‌ثابت در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به سابقه فرهنگ ایرانی و عقبه دینی و مذهبی، حفاظت از محیط زیست باید به صورت یک فرهنگ در دل همه جای گیرد، گفت: متاسفانه در بعضی جاها جمع کردن زباله از دل طبیعت یک کار کم اهمیت تلقی می‌شود، در صورتی که پاکسازی طبیعتی که به دست انسان‌ها با زباله درهم آمیخته شده، یک کار ارزشی است.

سمیه افشارمنش شهردار دهبکری نیز هدف از برنامه‌ها را توان‌افزایی خانه‌های محیط زیست و تشکل های مردمی و جوامع محلی عنوان کرد و افزود: هدف اصلی روز جهانی محیط زیست، افزایش آگاهی و شناخت درباره مسائل محیط زیست است تا همه بتوانند تعهد به حفاظت از محیط زیست را بپذیرند و اقدامات عملی در راستای حفاظت و بهبود محیط زیست را انجام دهند.

وی افزود: هفته محیط زیست امکان ایجاد تغییرات مهم در رفتارها و عادات جامعه را فراهم می‌کند و رویدادهای این حوزه می‌تواند به عنوان یک فرصت برای آگاه سازی جامعه جهانی از چالش‌های محیط زیست و اهمیت حفاظت از محیط زیست عمل کند.

شهردار دهبکری در ادامه بیان کرد: در هفته محیط زیست پنجمین کارگاه در شهر با همکاری شهرداری و خانه محیط زیست برگزار شد و خانه محیط زیست دهبکری به عنوان برترین خانه محیط زیست کشور برگزیده شده است.

وی به برنامه‌های اجرا شده در دهبکری اشاره کرد و افزود: این شهر نوپا نیاز به حمایت مسئولان شهرستان و استان دارد تا بتوانیم این منطقه را به قطب گردشگری و توریستی تبدیل کنیم زیرا این ظرفیت در منطقه وجود دارد .

 معصومه راسخ مسئول خانه محیط زیست و رئیس کتابخانه دهبکری نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بیش از ۳۰ سال است که به عنوان مسئول کتابخانه شهید بهشتی دهبکری فعالیت دارم و از آن‌جا که می‌توان تمام کارهای فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و کشاورزی را در کتابخانه‌ها ترویج داد، در زمینه اقدامات اولیه ترویج نگهداری از محیط زیست به خوبی نقش ایفا کردیم.

وی افزود: با توجه به اینکه دهبکری منطقه گردشگری است و از سراسر استان کرمان برای تفریح به این منطقه می‌آیند، رها کردن زباله در اطراف رودخانه‌ها و محیط‌های مختلف چهره این منطقه را نازیبا کرده بود.

راسخ ادامه داد: در اولین روزهایی که پاکسازی حاشیه رودخانه آغاز شد مردم با دیدگاه دیگری به این امر نگاه  می‌کردند که خوشبختانه پس از گذشت چند مدت همان افرادی که زباله‌های خود را رها می‌کردند و می‌رفتند، در پایان ساعت تفریح خود زباله‌ها را جمع آوری و همراه می‌برند و این نقطه عطفی شد برای ادامه کار خودجوش مردمی و دلگرمی مردم منطقه و کار ادامه یافت.

مسئول کتابخانه دهبکری با اشاره به اینکه قرار است کیسه‌های پلاستیکی را جمع آوری کنیم و کیسه‌های پارچه‌ای به مغازه‌داران بدهیم، افزود: برای تشویق یک کتاب هم درون کیسه قرار می‌دهیم که هم به خواندن کتاب راغب بشوند وهم اینکه دیگر از پلاستیک استفاده نکنند .

وی بیان کرد: از وجود دانش آموزان به عنوان شهردار محله استفاده می‌کنیم تا در خانواده‌ها از ریختن زباله در محیط زیست جلوگیری و جداسازی زباله تر از زباله خشک را آموزش بدهند .

راسخ ادامه داد: از آنجا که دهبکری محل زیست پرندگان و حیات وحش و محل زندگی خرس سیاه آسیایی است، باید به سمت و سویی برویم تا دهبکری را به هموطنان بیشتر بشناسایم و بهتر حفظ کنیم .

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار