منابع طبیعی هر جامعه، ثروت آن جامعه است، از این رو جنگل و مرتع به عنوان یکی از ثروت‌های ملی در کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است که در سایه مدیریت صحیح، برنامه‌ریزی و مشارکت‌های مردمی می‌توان ضمن بهره‌برداری اصولی، به احیا و توسعه منابع نیز پرداخت.
کد خبر: ۱۱۶۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳ 02 June 2024

به گزارش تابناک کرمان، خاک یکی از منابع مھم و اساسی است که نقش مھمی در تامین و تھیه احتیاجات و نیازھای اولیه و ضروری انسان، به خصوص غذا و چوب دارد.

فرسایش خاک و رسوب گذاری یکی از معضلات اصلی در اکثر حوزه‌ھای آبخیز کشور است. فرسایش نه تنها خاک را از بین می‌برد، بلکه با ایجاد رسوب مواد در آبراھه سبب مسدود شدن آنھا و پر کردن مخازن سدھا می‌شود.

ھرگونه اقدامی در جهت بهره‌برداری صحیح و بهینه از این نعمت الهی در اولویت اساسی و زیربنای ھر کشوری قراردارد. اقدامات مدیریتی و عملیات بیولوژیکی در پروژه‌ھای آبخیزداری شامل تدابیری می‌شود که موجب کاھش میزان فرسایش خاک و ھدررفت آب در عرصه‌ھای آبخیز کشور می‌شوند. وقتی حوزه آبخیز آن چنان تخریب شده باشد که با روش‌ھای مدیریتی و بیولوژیکی نتوان آن را احیا کرد، عملیات مکانیکی با ھدف حفاظت خاک طراحی و اجرا می‌شوند.

مهران میرشاهی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سیرجان اظهار کرد: در خصوص اهمیت نقش جنگل‌ها و مراتع در توسعه اقتصادی کشور می‌توان به مواردی مثل تلطیف هوا، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، تولیدات دامی و گیاهی، گیاهان دارویی، تفرجگاه‌ها، ذخایر ژنتیکی، حفاظت از محیط زیست، جلوگیری از فرسایش خاک، چشم انداز‌ها و مناظر طبیعی و تعدیل دما اشاره کرد.

وی گفت: امروزه عوامل تخریب انسانی و طبیعی در اکوسیستم‌های مرتعی موجب شده تا اجرای عملیات بیومکانیکی مانند بانکت بندی، فاروئینگ، تراس بندی، سکوبندی و همچنین پروژه‌های بیولوژیک کپه کاری، بذرکاری و کشت روی خطوط ترازی در اولویت قرار گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سیرجان اظهار کرد: با هدف حفاظت از آب و خاک، تقویت پوشش گیاهی و بالا بردن توان اقتصادی دامداران و مرتع‌داران در سال گذشته، عملیات بیومکانیکی در سطح ۱۸۰ هکتار اجرا شده است.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار