نشست ارتباط موثر صنایع بزرگ و کوچک استان کرمان امروز ۹ خردادماه در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به منظور تقویت ارتباط صنایع کوچک و متوسط استان با صنایع بزرگ برای تأمین نیاز‌های آنان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷ 29 May 2024

به گزارش تابناک کرمان، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در حاشیه این نشست گفت: این نشست چندمین رویدادی بود که با سیاست خوب استاندار و معاونت اقتصادی استانداری کرمان دنبال می‌شود و در خصوص تقویت ارتباطات بین صنایع بزرگ و کوچک و متوسط استان، برگزار شده است.

حسین مدرس خیابانی افزود: طبیعی است که وقتی اسم صنایع بزرگ و پیشران را می‌بریم یکی از مأموریت‌هایشان این است که زنجیره‌های پایین‌دست خود را به حرکت درآورند. خیلی از کالا‌هایی که برای طرح‌های توسعه و واحد‌های تولیدی نیاز داریم توان تولیدشان در استان کرمان وجود دارد و از این توان استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در همه ارکان مجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران چه در کمیسیون معاملات و چه هیأت مدیره تکلیف شده که حتما در چارچوب ضوابط و قیمت رقابتی و کیفیت خرید و تأمین کالاها، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی از داخل استان در اولویت قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: این اطمینان را به استاندار دادیم سازندگانی که بتوانند در چارچوب ضوابط و قیمت رقابتی نیازمندی‌های مجتمع‌های مس را تامین کنند هدف‌گذاری کردیم که در سال ۱۴۰۳ با تقویت این سیاست در استان عدد ریخد سال قبل را ۵۰ درصد افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: مقرر شد نسبت به برگزاری چنین رویداد‌هایی و نمایشگاه دائمی که در جنوب‌شرق متعلق به شرکت ملی مس است، نمایشگاه دائمی توانمندی‌ها و نیازمندی‌های استان را ایجاد کنیم ضمن اینکه یک وب سایت را نیز خود استان طراحی کرده که همه نیازمندی‌های مجتمع‌های مس در آن بارگذاری شود. بدیهی است که تمام سازندگان نیز باید توانمندی‌های ساخت خود را در آن سامانه بارگذاری کنند.

مدرس خیابانی همچنین گفت: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۶۵ شرکت در داخل استان کرمان که نسبت به تامین نیاز‌های استان اقدام می‌کنند، شناسایی شد و طبیعی است که این عدد حتما بالاتر است، اما این عدد فعلا شناسایی شده است. واحد‌های تولیدی نیز باید بتوانند روش‌های بازاریابی را بشناسند و کالا‌هایی که توانایی ساخت را دارند به شرکت‌های بزرگ معرفی کنند.

بازار‌های خرد در کنار شرکت‌های بزرگ جان می‌گیرند

استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: شرکت‌های بزرگ باید توسعه را در استان اشاعه دهند و زیرساخت‌هایی را در کنار خود فراهم کنند که واحد‌ها دیگر در صنایع جنبی شکل گیرند.

محمدمهدی فداکار به ظرفیت اشتغالزایی صنایع کوچک و متوسط و صنایع جنبی اشاره کرد و افزود: شرکت‌های بزرگ پیشران برای منطقه هستند و باید کمک دهند که در کنار آن واحد‌های دیگر حمایت شوند.

وی با اشاره به اینکه اشتغال عمدتا در صنایع متوسط و کوچک است، تصریح کرد: بازار‌های خرد در کنار شرکت‌های بزرگ جان می‌گیرند و ارتباط صنایع بزرگ و کوچک باید تبدیل به یک گفتمان شود.

نگاهمان بر صادرات خدمات فنی مهندسی به خارج استان است

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در این نشست گفت: ارتباط صنایع بزرگ و کوچک اولین برنامه‌ای بود که در بدو ورود به استانداری از ما خواسته شد، بر همین اساس از ابتدای سال ۱۴۰۲ کار را به صورت رسمی آغاز کردیم و نگاه استان و این تکلیف را به صنایع اعلام کردیم.

امیر حسن‌زاده به برگزاری نشست‌ها و گردهمایی تیم اقتصادی استان و شرکت‌ها در این راستا اشاره کرد و گفت: برای عملیاتی شدن کار، این جلسات را در شرکت‌ها شکل می‌دهیم. آنچه انتظار ما از شرکت‌های بورسی در کرمان است، خرید نیاز‌ها و کالا‌ها و خدمات خود از تولیدات داخل استان است که مصوبه شورای تامین استان را دارد.

معاون اقتصادی استاندار کرمان گفت: فرهنگ خرید کالا از تولید داخل استان باید گسترش یابد، توقع داریم در آینده بتوانیم صادرات خدمات فنی مهندسی به خارج استان داشته باشیم.

وی همچنین از تدارک برای برگزاری نمایشگاه‌های قطعه‌سازان و صنایع غذایی در استان در راستای معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات خبر داد.

مدیرکل صمت استان کرمان نیز گفت: گردش حساب شرکت‌ها در داخل استان، الزامی است و ظرفیت خوبی نیز برای کمک به واحد‌های صنعتی و معدنی و واحد‌های کوچک و متوسط در راستای رونق تولید و اشتغال ایجاد می‌کند.

مهدی حسینی‌نژاد بیان کرد: بحث اکتشاف گسترده در کشور اصلا اتفاق نیفتاده و به شدت به آن نیاز داریم. امیدواریم با کمک مس بتوانیم بحث اکتشافات را جلو ببریم.

بازگشت ۱۰۰ واحد تعطیل به چرخه تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان نیز در این نشست گفت: ارتباطی که بین صنایع بزرگ و کوچک و متوسط شکل گرفته از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شده و جلسات متعددی برگزار و خوشبختانه این ارتباط روز به‌روز قوی‌تر می‌شود. در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در سال گذشته نزدیک به ۱.۵ همت از نیاز‌های مجتمع از داخل استان تامین شده که نقطه عطفی است و امیدوارم این میزان تقویت شود.

حسین میجانی افزود: با قول مساعد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران قرار است در سال جاری این کمک‌ها ۵۰ درصد افزایش پیدا کند که این افزایش سبب ایجاد راندمان تولید خواهد شد.

به گفته وی از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۰۰ واحد صنعتی که تعطیل شده بودند با همت تیم اقتصادی استان و دولت به چرخه تولید بازگشتند و قریب به ۱۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

خریداری نیاز‌های مجتمع مس سرجشمه از ۴۶۵ واحد تولیدی در استان

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد مجتمع در خرید از منابع داخل استان عنوان کرد: سال گذشته ۱۱۳۰ میلیارد تومان از تولیدات داخل استان برای تامین نیاز‌های مجموعه خریداری شده که رشد ۶۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد.

حسین محققی با بیان اینکه از ۴۶۵ واحد در ۱۱ شهرستان استان کرمان خرید صورت گرفته، افزود: ۱۰ هزار و ۴۴۹ خرید از داخل استان داشتیم که ۲۰ درصد رشد تعداد خرید‌های مجتمع مس را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

وی ارزش کالا‌های ساخت داخل خریداری شده را با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل عنوان کرد و گفت: از هر کارگاهی توانایی تولید کالای با کیفیت بالا را داشته باشد، آماده خرید هستیم.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار