مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه هر کدام از شما اهدا کنندگان با اهدای خون، جان سه نفر را نجات می‌دهید؛ گفت: کرمان یک استان ویژه در مصرف فرآورده‌های خونی است، زیرا آمار بیماران تالاسمی بالاست و ۱۵۰۰ بیمار تالاسمی و هموفیلی داریم که نیازمند تزریق خون هستند.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۴ 11 June 2024

به گزارش تابناک کرمان، دکترایرج شکوهی عصر ۲۲ خرداد ماه در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون در کرمان خطاب به میهمانان اظهار کرد: اگر اهداکنندگان نباشند، سازمان انتقال خون وجود نخواهد داشت و کار بزرگ را شما انجام می‌دهید.

وی افزود: در سال گذشته ۸۸ هزار نفر به پایگاه‌های انتقال خون سطح استان کرمان مراجعه و اهدای خون داشتند که ۱۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.

شکوهی با اشاره به روایتی از معصوم درباره نفع رساندن به دیگران بیان کرد: در شب حمله تروریستی ۱۳ دی ماه کرمان که در بیمارستان و در جمع خبرنگاران اعلام نیاز به خون (گروه خونی دهنده عمومی O منفی) داشتیم، زمانی که از بیمارستان به اداره برگشتم، صف یک کیلومتری را مشاهده کردم که مردم کرمان برای اهدای خون مراجعه کرده بودند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه هر کدام از شما اهداکنندگان با اهدای خون، جان سه نفر را نجات می‌دهید؛ افزود: کرمان یک استان ویژه در مصرف فرآورده‌های خونی است، زیرا آمار بیماران تالاسمی بالاست و ۱۵۰۰ بیمار تالاسمی و هموفیلی داریم که نیازمند تزریق خون هستند.

وی با اشاره به آمار تصادفات رانندگی در استان، در ادامه بیان کرد: سال گذشه تعداد اعمال جراحی در سطح استان بیش از ۱۸۰ هزار مورد بوده و روزانه ۳۰۰ واحد خون توسط بیمارستان‌های استان مصرف می‌شود.

شکوهی اظهار کرد: اهدای خون بی‌منت است و داوطلبانه و بدون چشمداشت توسط اهداکنندگان انجام می‌شود و این عشق به هم‌نوع است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به تحقق اهداف این سازمان در سال گذشته بیان کرد: پاسخ به نیاز‌های بیمارستان‌ها، راه‌اندازی مجمع خیران انتقال خون و تهیه و خرید سه دستگاه اتوماسیون گروه‌بندی خودکار خون از جمله اقدامات انتقال خون استان در سال ۱۴۰۲ بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر دستگاه اتوماسیون گروه‌بندی خون بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان است، افزود: تا قبل از سال ۱۴۰۲ گروه‌بندی خون به صورت دستی انجام می‌شد.

شکوهی با اشاره به شناسایی گروه خونی نادر در استان کرمان گفت: همکاران ما در اداره کل انتقال خون یک مورد گروه خون نادر شناسایی کردند که در هر سه میلیون نفر یک نفر این گروه خونی را دارد و در کشور فقط هشت نفر این گروه خونی را دارند و نفر نهم در استان کرمان شناسایی شد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه افزایش ۱۰ درصدی جمعیت اهداکنندگان خانم از اهداف ما در سال جاری است، در ادامه به سهم اهدای خون بانوان در کشور‌های دیگر اشاره کرد و گفت: در کشور ما تنها پنج درصد از اهداکنندگان خون خانم هستند و باید برای افزایش مشارکت بانوان در این امر تلاش کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف دیگر انتقال خون در سال جاری، افزایش جمعیت جوان اهداکنندگان خون است.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم تعدادی از اهداکنندگان خون تجلیل شدند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار