فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه قنات داوران در میان قنات‌های شهرستان از قابلیت و پتانسیل بیشتری برای ثبت جهانی برخوردار است، گفت: کار ثبت جهانی این قنات از امروز آغاز و پرونده آن تشکیل شد که پیش بینی می‌شود در صورت وجود معیار‌های مورد نظر یونسکو، قنات داوران رفسنجان تا یک سال آینده به ثبت جهانی برسد.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲ 05 June 2024

به گزارش تابناک کرمان، حسین رضایی صبح امروز ۱۶ خردادماه در جلسه هم‌اندیشی ثبت جهانی قنات داوران با حضور رئیس مرکز قنات استان کرمان اظهار کرد: رفسنجان دارای حدود ۵۰۰ رشته قنات است که از این تعداد ۲۲۰ رشته قنات فعال در مناطق کوهستانی هستند.

وی افزود: ثبت ملّی قنات داوران انجام شده؛ با ثبت جهانی این قنات هم می‌توان تاثیرات شگرفی را در این منطقه دید، از مزیت‌های ثبت جهانی این قنات می‌توان به جذب گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرد که به رونق اقتصادی منطقه کمک شایانی می‌شود.

رضایی تصریح کرد: این قنات از دوره تیموریان در این منطقه حفر شده و درختان مسنی در اطراف آن روییده که از این قنات آبیاری می‌شوند.

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه قنات داوران ۹۰ هکتار زمین را آبیاری می‌کند، اظهار کرد: داوران محصولات کشاورزی زیادی از جمله هلو، قیسی، سیب، انگور، انجیر و گردو دارد و علاوه بر آن بیشتر ساکنان این منطقه به کار قالی‌بافی مشغول‌اند.

محمد برشان رئیس مرکز قنات استان کرمان نیز در این نشست بیان کرد: برای انجام مطالعات میدانی و علمی ثبت جهانی قنات داوران نیاز به بودجه داریم که امیدواریم از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مس فراهم شود. در این راستا محققان دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان همراهی خواهند کرد.

وی در تشریح وظایف دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این زمینه اظهار کرد: اداره امور منابع آب شهرستان باید همه آمار استفاده از این آب و نیز دبی آب این قنات را طی این سال‌ها جمع‌آوری کند، جهاد کشاورزی هم باید گزارش مبسوطی از کار‌ها و خدمات در عرصه این قنات از جمله لایروبی ارائه دهد.

برشان ادامه داد: دهیاری و شورای اسلامی روستای داوران هم باید همه اسناد از جمله خرید و فروش آب و زمین محدوده این قنات، اسامی کسانی که از قدیم تاکنون از آب این قنات برداشت می‌کنند اعم از زعیم، دروگر، دشت بان و کشاورز را جمع آوری و ارائه دهد.

به گفته وی، اداره هواشناسی هم باید آنالیز هواشناسی این منطقه از جمله خشکسالی و ترسالی، سیلابی بودن و دیگر مختصات هواشناسی را انجام دهد.

رئیس مرکز قنات استان کرمان عنوان کرد: تهدیدات محیط‌زیستی هم در پهنه این قنات باید شناسایی شود لذا بحث آسیب‌شناسی در این خصوص مهم است و موانع باید برطرف شود تا ثبت جهانی این قنات به سرانجام نیک برسد.

این مسئول عنوان کرد: قنات داوران در رفسنجان خاص است و برای ثبت جهانی آن تلاش خواهیم کرد، قنات اکبرآباد بم که به ثبت جهانی رسیده، ۲۶۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید کردند و موجب درآمدزایی شده است.

وی افزود: قنات موجود در منطقه داوران رفسنجان به دلیل شاخص‌هایی مانند فراوانی آب، بهره‌وری در کشاورزی، جمعیت زیاد مسکونی و طول زیاد این قنات در اولویت ثبت جهانی قرار گرفته است.

برشان گفت: کار مطالعاتی میدانی قنات داوران را هم با کمک اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان پیش خواهیم گرفت.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار