مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی بر دو قاعده گفتگوی ادیان و اتحاد و همبستگی مذاهب اسلامی استوار است.
کد خبر: ۴۱۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ 26 April 2017
آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر دوشنبه در دومین کنگره بین المللی پیامبر اعظم (ص)، اظهار کرد: موضوعاتی که در این نشست ارائه می شود در سه محور است که یکی از آن ها نگاهی به شخصیت بسیار ممتاز و بی نظیر پیامبر(ص) است.

وی افزود: محور دومی که باید در این نشست مورد بررسی قرار گیرد، هم گرایی و هم افزایی دینی و مذهبی و نظریه های وابسته به آن است و این در حالی است که محور دیگری هم وجود دارد و آن وضعیت امروز جوامع شرق و اسلام است.

آیت الله عرافی با اشاره به محور اول مورد توضیح در این کنگره، گفت: ما بر اساس نگاه های عمیق فلسفه اسلامی و الهی معتقدیم که این عالم مظهر اسما و صفات خداوند بزرگ است و این مبدا هستی و وجود متعالی خداوند است که با اسما و صفت متعالی خود در این عالم و در تمام مراحل هستی تجلی کرده است.

وی با بیان اینکه تجلیات، ابداعات و خلقت خداوند رنگارنگ  و دارای مراتب و درجات است، افزود: به طور مثال همانگونه که آثار معمارها و هنرمندان مختلف متفاوت است اما یک اثر از بین آن آثار از ویژگی خاصی برخوردار است و بسیار ناب و کم نظیر است یعنی بیشترین ظرفیت های درونی آن در این اثر تجلی کرده است، در تجلی خدا هم همین قصه وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: اسما و صفات خداوند در جایی به شکل ویژه ای تجلی کرده است به این معنا که خلقت پیامبران، پاکان عالم و انسان های بزرگ از آن خلقت های ویژه است که خداوند در آن بیشتر تجلی کرده است.

وی بیان داشت: ما در برابر تمام کتب آسمانی تواضع می کنیم و همه کتب آسمانی اصیل را می ستاییم و آن را ودیعه خدا می دانیم اما متعقدیم در قرآن این جلوه الهی به اوج خود رسیده است به گونه ای که همه حقایق عالم در این کتاب آسمانی در ظاهر و باطن آن جمع شده و همه دانش ها و علوم ما از این کتاب آسمانی است.

آیت الله اعرافی قرآن را کتاب آسمانی دانست که بر تمام کتب آسمانی سایه افکنده است.

وی عنوان کرد:  اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی بر دو قاعده که یکی گفتگوی ادیان و دیگری اتحاد و همبستگی مذاهب اسلامی است، استوار است.

آیت الله اعرافی گفت: با هیچ جنگ دینی و مذهبی در هیج جای عالم موافق نیستیم و نزاع دینی و جنگ مذهبی را بر خلاف مصالح بشریت و ارزش های معنوی و اسلامی می دانیم.

وی با تاکید بر اینکه در قبال نظریه نزاع و برخود مذاهب و ادیان معتقد به گفتگو  و همبستگی و هم افزایی دینی هستیم، اظهار کرد: این اعتقاد ما آقدر استوار است  که هر جا مظلومی در عالم  از هر دین و مذهبی ببینیم با او احساس همبستگی می کنیم.

وی بیان داشت: کشتار و جنگ نباید دینی باشد اما امروز آمریکا و مستکبران جهان به دنبال این هستند که دعوای فقیر و غنی، مستضعف و مستکبر را به دعوای دین و مذاهب، شعیه و سنی تبدیل کنند و این برخلاف منطق استوار گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به نظریه هایی در خصوص تعامل ادیان و مذاهب، افزود: به دلیل وجود تفاوت های جدی در ادیان مختلف نظریه ادغام ادیان صحیح نیست زیرا مذاهب از لحاظ کلامی تفاوت هایی دارند.

آیت الله اعرافی نظریه الاسلام بلامذاهب را در خصوص تعامل مذاهب غیر ممکن دانست و گفت: دینداری بدون مذهب یک نظریه کذب از سوی غربیان است به گونه ای که دین بدون خصوصیات ادیان اسلام امکان پذیر نیست.

آیت الله اعرافی گفت: در تعامل بین ادیان و مذاهب در گفتگو بر روی همه باز است و نباید در دنیا شمشیر کشتار به رخ یکدیگر بکشیم یا همه ادیان را غیر از خود کافر بدانیم زیاد آخرت دست خدا است و قواعدی دارد.

وی با بیان اینکه ۵۴ تا ۵۶ کشور دنیا کشورهای مسلمان هستند و بیش از یک چهارم کشور های جهان اکثریت مسلمان دارد، عنوان کرد: اقلیت مسلمان در بیشتر کشورها وجود دارد و بعد از مسیحیت، اسلام دومین دین پر جمعیت عالم است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار